Netta Karjalaiselle kesäharjoittelu oli samalla maailman paras kandityö

Netta Karjalainen voitti The Global Undergraduate Awards -kilpailussa matematiikan ja fysiikan sarjan. Hän oli kesäharjoittelussa professori Jose Ladon vetämässä tutkimusryhmässä Teknillisen fysiikan laitoksella.
Photo of a smiling young woman with scientific graphic showing pink balls representing quantum mechanic effects
Kuva: Netta Karjalainen ja kuvitus: Jose Lado.

Netta Karjalainen voitti Global Undergraduate Awards -kilpailun matematiikka ja fysiikka -kategoriassa Helsingin yliopistossa valmistuneella kandidaatin tutkielmallaan. Tutkielman pohjatyö valmistui hänen kesäharjoittelunsa aikana Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksen Correlated Quantum Materials (CQM) -ryhmässä. Voittaneen opinnäytetyön nimi on "Inferring underlying Heisenberg spin Hamiltonian from a spin spectral function for a quantum spin liquid by a neural network", ja opinnäytetyöhön perustuva tutkimusartikkeli julkaistiin Physical Review Applied -lehdessä elokuussa.

Kesäharjoittelu tarjosi Karjalaiselle mahdollisuuden tutustua samanaikaisesti koneoppimiseen ja mielenkiintoisiin kvantti-ilmiöihin. Molemmat olivat hänelle uusia aiheita. Projektin ja kirjoitusprosessin alussa nämä aiheet tuntuivat aloittelijasta hyvin haastavilta ja vaikeasti hahmotettavilta.

Karjalainen sovelsi hankkeessa kuitenkin onnistuneesti koneoppimista muuntamaan atomien läpi kulkevat virtaukset suoraan systeemin matemaattiseksi kvanttikuvaukseksi. Työ on tieteellisesti vaikuttava erityisesti sen lähestymistavan uutuuden vuoksi.

"Atomitason järjestelmät noudattavat kvanttimekaniikkaa, mutta yleensä emme voi tietää, mikä on matemaattinen kuvaus. Kokeellisesti voimme mitata, miten virrat kulkevat yksittäisten atomien läpi – joka on seurausta niiden kvanttikuvauksesta – mutta emme voi suoraan tietää sitä", sanoo Karjalaisen ohjaaja, professori Jose Lado.

Positiivinen työympäristö ja odottamattoman lopputulos

Harjoittelu oli kemiaa pääaineena opiskelevan Karjalaisen ensimmäinen. Karjalainen sanoo Ladolla olleen sekä kärsivällisyyttä että kykyä selittää uudet teoreettisen fysiikan aiheet kattavasti ja tarjota apua tarvittaessa. Karjalainen päätti kirjoittaa kandidaatin tutkielmansa hankkeesta, koska työ oli hänestä  niin kiehtova.

"Minusta tuntui, että opin jatkuvasti uutta ja minua kannustettiin tekemään parhaani. Kun olin saanut opinnäytetyöni valmiiksi ja kuulin kilpailusta, tiesin heti, että minun pitäisi osallistua. Voitto tuli kuitenkin täytenä yllätyksenä. En olisi voinut kuvitellakaan, että voisin voittaa kansainvälisessä kilpailussa - kategoriassa, joka ei ollut edes pääaineeni", Karjalainen sanoo.

Opin jatkuvasti uutta ja minua kannustettiin tekemään parhaani.

Netta Karjalainen
Photo of young woman standing next to a logo reading "UA"
Palkintotilaisuus pidettiin Dublinissa, The Lighthouse Cinema -elokuvateatterissa.

Netta Karjalainen matkusti marraskuussa Irlantiin vastaanottamaan palkintonsa ja tapaamaan muita voittajaopiskelijoita eri puolilta maailmaa.

"Olen iloinen, että päätin suorittaa harjoitteluni juuri tässä ryhmässä ja osallistua kilpailuun. Niiden ansiosta sain uutta kiinnostusta kvanttiteknologiaan ja koneoppimiseen, ja lisäksi sain tavata mahtavia ihmisiä", Karjalainen sanoo.

Tällä hetkellä Karjalainen suorittaa maisterin tutkintoa Helsingin yliopiston teoreettisten ja laskennallisten menetelmien ohjelmassa. Hän suorittaa kursseja myös Aalto-yliopistolla, ja osan opetuksesta koordinoi InstituteQ, kansallinen kvantti-instituutti. Viime keväänä hän suoritti kemian kandidaatin tutkinnon.

Netta Karjalaisen harjoittelutyötä ohjasivat yhdessä Jose Lado sekä CQM-ryhmän tutkijatohtori Adolfo Fumega ja väitöstutkija Rouven Koch.

Teknillisen fysiikan laitoksella ja myös Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun järjestämässä kansainvälisessä AScI-kesätutkimusohjelmassa on vuosittain kesäharjoittelijoita. Haku projekteihin aukeaa tammikuussa seuraavalle kesälle. Kiinnostuneet opiskelijat voivat ottaa yhteyttä professori Ladoon sähköpostitse.

Tutkimusartikkeli löytyy osoitteesta https://doi.org/10.1103/PhysRevApplied.20.024054.

Alkuperäinen uutinen Helsingin yliopiston sivuilla

Lisätietoja:

Jose Lado

Assistant Professor
T304 Dept. Applied Physics
 Netta Karjalainen

Master's student, University of Helsinki

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!