Uutiset

Näyttely: “Kenen historia?” purkaa auki historiaa

Kuka kirjoittaa kansallista historiaa? Kenen ääni siinä kuuluu? Ketkä näkyvät, ketkä eivät?
Kuva: Mikko Raskinen.

Aalto-yliopiston visuaalisen kulttuurin ja nykytaiteen maisterinkoulutusohjelma ViCCA:n vuotuisella kurssilla “Exploring Historical and Theoretical Roots” tarkasteltiin muistomerkkejä ja muistamisen rituaaleja, joiden kautta historialliset kertomukset taltioituvat. Näyttely on auki Harald Herlin -oppimiskeskuksessa vielä pari päivää.

“Opiskelijoiden tehtävänä oli purkaa auki kansallisia kertomuksia ja kyseenalaistaa vallalla olevan historiankirjoituksen yksioikoisuus. Kurssin tarkoitus oli myös tuoda esiin vaihtoehtoisia historiantulkintoja ja antaa ääni marginalisoiduille ja vaietuille”, kertoo kurssin vetäjä Minna Henriksson.

Kurssilla analysoitiin vallalla olevia historiantulkintoja ja niiden syntyä ja rakennetta. Kurssin osanottajat tarkastelivat muun muassa sitä, miten kulttuurin, kielen ja maiseman avulla rakennetaan merkityksiä ja kansallista yhtenäisyyttä.

He tarkastelivat kansallisen muistamisen politiikkaa ja eri lähestymistapoja, muistomerkkejä sekä muistamiseen liittyviä erimielisyyksiä 1990-luvulta lähtien. Vaikka kriittisyys on tullut mukaan keskusteluun, myös kansallismielisyys on ollut keskeisessä asemassa vallitsevassa historiantulkinnassa niin Suomessa kuin muualla Euroopassa.

Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kurssin aikana ryhmätyönä oman taideteoksensa, joka jollain tavalla kommentoi ja tuo uusia näkökulmia muistamisen kulttuuriin. Tuloksena on video- ja printtiteoksia, 3D-tulosteita ja installaatioita. Kurssin vetivät Minna Henriksson, Marko Karo ja Nora Sternfeld.

Aika: 25.1–9.2.2018

Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, Otaniementie 9, Espoo

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Aalto-yliopiston opiskelijat Joensuun torilla
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Road Show valloitti Itä-Suomen!

Aalto-yliopisto jalkautui viikon kestävälle lukiokiertueelle, Aalto Road Showlle, Itä-Suomeen viikolla 44.
AI-generated colourful images of robot-looking figures and humans programming.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ohjelmoinnin sietämätön keveys – tekoälyavusteinen koodaus pakottaa miettimään tietotekniikan opetuksen uudelleen

Aalto-yliopiston tietoteknisen opetuksen tutkijat osoittivat tutkimuksessaan, että tekoälyavusteinen ohjelmointi voi olla hyödyllinen työkalu opettajille.
TFiF-kandityön palkinnon voittaneet opiskelijat.
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Kolme Aallon opiskelijaa palkittiin parhaasta ruotsinkielisesta tekniikan alan kandityöstä

TFiFin palkinnon saivat Linda Autio, Isak Jungerstam sekä Fanny Hakala.
Opiskelijat tutkimassa aurinkopaneelia.
Mediatiedotteet, Opinnot Julkaistu: