Näyttely: “Kenen historia?” purkaa auki historiaa

Kuka kirjoittaa kansallista historiaa? Kenen ääni siinä kuuluu? Ketkä näkyvät, ketkä eivät?
Kuva: Mikko Raskinen.

Aalto-yliopiston visuaalisen kulttuurin ja nykytaiteen maisterinkoulutusohjelma ViCCA:n vuotuisella kurssilla “Exploring Historical and Theoretical Roots” tarkasteltiin muistomerkkejä ja muistamisen rituaaleja, joiden kautta historialliset kertomukset taltioituvat. Näyttely on auki Harald Herlin -oppimiskeskuksessa vielä pari päivää.

“Opiskelijoiden tehtävänä oli purkaa auki kansallisia kertomuksia ja kyseenalaistaa vallalla olevan historiankirjoituksen yksioikoisuus. Kurssin tarkoitus oli myös tuoda esiin vaihtoehtoisia historiantulkintoja ja antaa ääni marginalisoiduille ja vaietuille”, kertoo kurssin vetäjä Minna Henriksson.

Kurssilla analysoitiin vallalla olevia historiantulkintoja ja niiden syntyä ja rakennetta. Kurssin osanottajat tarkastelivat muun muassa sitä, miten kulttuurin, kielen ja maiseman avulla rakennetaan merkityksiä ja kansallista yhtenäisyyttä.

He tarkastelivat kansallisen muistamisen politiikkaa ja eri lähestymistapoja, muistomerkkejä sekä muistamiseen liittyviä erimielisyyksiä 1990-luvulta lähtien. Vaikka kriittisyys on tullut mukaan keskusteluun, myös kansallismielisyys on ollut keskeisessä asemassa vallitsevassa historiantulkinnassa niin Suomessa kuin muualla Euroopassa.

Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kurssin aikana ryhmätyönä oman taideteoksensa, joka jollain tavalla kommentoi ja tuo uusia näkökulmia muistamisen kulttuuriin. Tuloksena on video- ja printtiteoksia, 3D-tulosteita ja installaatioita. Kurssin vetivät Minna Henriksson, Marko Karo ja Nora Sternfeld.

Aika: 25.1–9.2.2018

Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, Otaniementie 9, Espoo

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta