Muovipakkausten kierrätyspilotti alkaa Aallossa

Aalto CRE aloittaa kolmessa Aalto-yliopiston kiinteistössä muovipakkausten keräys- ja kierrätyspilottikokeilun. Tavoitteena on pienentää jätehuollon hiilijalanjälkeä sekä yksinkertaistaa lajittelua ja parantaa kierrätysastetta. Muovinkeräys on herättänyt paljon kyselyjä ja kiinnostusta koko Aalto-yhteisössä, sillä tähän saakka pakkausmuovit on kerätty energiajätteeseen.
Recycling bins

-Haluamme hyödyntää mahdollisuuden testata muovinkeräystä ja edistää myös tällä tavalla kampuksen kestävää kehitystä ja materiaalikierrätystä. Jokainen kiinteistöissä toimiva voi helpolla tavalla vaikuttaa ja lajitella omat eväs- ja muut muovipakkaukset erilliseen muovinkeräykseen, sanoo Satu Kankaala, Head of Business Development and Sustainability.

-Muovinkeräys puhuttaa tällä hetkellä hyvin paljon. Vaikka muovin erilliskeräyksessä on paljon vielä ratkaisematta, niin haluamme antaa henkilökunnallemme mahdollisuuden edistää kestävää kehitystä lajittelemalla esimerkiksi kaupan muoviset ateriapakkaukset. Näiden muovien kohdalla puhutaankin muovipakkausten erilliskeräyksestä – ei muovin keräyksestä. Samalla laajennetaan kierrätettävien materiaalien kierrätysmahdollisuuksia ottamalla mukaan muovipakkausten rinnalle kartonkipakkausten kierrätyksen. Molemmat näistä jakeista on aikaisemmin lajiteltu Aallossa energiajakeeseen, kertoo kiinteistökoordinaattori Tanja Pietikäinen.

Pilotti käynnistyy kesäkuussa Otakaari 4:ssä sekä Betonimiehenkuja 3:ssa ja 5:ssä. Muovipakkaukset kerätään kiinteistöissä erillisastioihin, josta ne toimitetaan Fortumin muovinkeräyslaitokseen. Kierrätetystä muovista valmistetaan muun muassa kastelukannuja ja erilaisia muita puutarhamuovituotteita. Kokeilu on voimassa vuoden 2019 loppuun asti, jonka jälkeen tavoitteena on laajentaa muovinkeräys koko kampukselle.

Lisätietoja:

Aalto CRE/Tanja Pietikäinen, [email protected]

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.