Muotoilija, professori Pirjo Kääriäiselle sekä valokuva- ja videotaiteilija, alumni Marja Helanderille Suomi-palkinnot

Tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen on palkinnut yhdeksän ansioitunutta taiteilijaa ja yhteisöä Suomi-palkinnoilla.
Pirjo Kääriäinen
Pirjo Kääriäinen. Kuva: A-P Sinikoski

Palkinnon sai Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun työelämäprofessori, muotoilija Pirjo Kääriäinen, joka on 2010-luvun alusta lähtien ollut ratkaisevassa asemassa pohdittaessa, tutkittaessa ja koeteltaessa keinoja uudistaa tekstiilien materiaalipohjaa, siirtäen sitä kohti kestävän kehityksen ja kiertotalouden periaatteita ja käytäntöjä. Samalla on ollut tavoitteena kotimaisten materiaalien nykyistä laajempi hyödyntäminen.

Kääriäinen on ollut keskeinen tekijä siinä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun sekä saman yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulun CHEMARTS-yhteistyössä, joka johti selluloosapohjaiseen tekstiili-innovaatioon. Parhaillaan Kääriäinen ja hänen yhteistyökumppaninsa ovat laajentaneet muotoilu- ja taidelähtöistä teknologiankehittämistään yleisemminkin bio- ja kasvipohjaisiin materiaaleihin.

”Olen todella iloinen tästä tunnustuksesta, arvostan sitä todella paljon. Haluan kuitenkin nostaa esiin kaikki ne hienot ihmiset ja yhteisöt joiden kanssa olen saanut tehdä työtä elämäni eri vaiheissa – en tee koskaan työtä yksin, vaan aina yhdessä muiden kanssa”, sanoo Pirjo Kääriäinen.

Aallon alumneista palkinnon sai valokuva- ja videotaiteilija, elokuvaohjaaja Marja Helander. Helander on saamelainen valokuva- ja videotaiteilija, joka tekee tällä hetkellä kansainvälistä uraa myös (lyhyt)elokuvaohjaajana. Hänet tunnetaan myös kansalaisaktivistina, joka ajaa vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen asiaa. Pitkän uransa aikana hän on käsitellyt teoksissaan muun muassa identiteettiään suomalaisen ja saamelaisen kulttuurin välissä sekä ihmisen suhdetta ympäristöön.

Helanderin lyhytelokuva Eatnanvuloš – Maan sisällä linnut (2018) on saanut tunnustusta useilla kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla, muun muassa Tampereen elokuvajuhlien Risto Jarva-palkinnon. Tänä vuonna Helander oli kiitellyn ja katsojaennätyksen tehneen Mäntän Kuvataideviikkojen kuraattori, jossa nostettiin esille monikulttuurisuuteen ja ympäristökysymyksiin liittyviä teemoja.

Tietoa muista palkituista löytyy opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteesta.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.