Muoti- ja vaatetussuunnittelun opiskelijoita ja alumneja Designer's Nest kilpailun finaalissa

Aallon opiskelijoiden ja alumnien innovatiiviset ja uniikiit mallistot tuovat suomalaisen muotisuunnittelun jälleen esille.
three models wearing candle headpieces and capes
Elina Äärelän mallisto Silent Voice

Neljä finalistia Aalto-yliopistosta ovat Idaliina Friman, Ines Kalliala, Arttu Åfeldt ja Elina Äärelä. Designers' Nest kilpailu tukee nuoria pohjoismaisia muodin kykyjä heidän uransa alkutaipaileella. Kaikilla finalisteilla on 'niin omaperäisyyttä, luovuutta, ammattitaitoa kuin osaamista vastuullisesta muotoilusta'.

Suunnittelijat ja heidän mallistonsa

Idaliina Friman on muodin kandidaatti. Oman sukututkimuksensa innoittamana – hänen suomenruotsalaisen isoisänisänsä täytyi paeta Lappiin Suomen sisällissodan syttyessä – Hetta-kokoelma käsittelee ankaria kamppailuja menneisyyden hylkäämisestä, jonka takia selviytyäkseen oli löydettävä uusi kulttuuri-identiteetti.

Friman perustaa kokoelmansa viktoriaanisiin siluetteihin, mutta pehmentää ilmeisiä historiallisia viitteitä käyttämällä kiristysnyörejä ja pehmusteita luiden ja korsettien sijaan. Suuret siluetit on päällystetty toimivalla ylijäämäkankaalla, kierrätetyllä langalla ja muovipulloista tehdyllä ekologisella vanulla.

Ines Kalliala on luonut kokoelmansa rakkaana pitämistään asioista, kuten ruoholla makaaminen, meren tuoksu, kalliolle kiipeily tai simpukoiden kerääminen lomalla. Kallialan kokoelma sai myös Näytös19-palkinnon.

Hänen kokoelmansa on tutkimus ihmisen ja hänen vaatteidensa välisestä suhteesta, sen symbioottisesta luonteesta ja siitä, miten vaatteet liittyvät ajan ja identiteetin käsitteisiin. Tämä työ koskee tunteita: miten ne varastoidaan vaatteisiin ja kuinka ne voidaan herättää henkiin pukeutumalla.

Arttu Åfeldt yhdistää klassiset miesten vaatteet pelien estetiikkaan ja koulupukuihin. Kokoelmassa käytetään kuivapukujen vedeneristystekniikoita, kuten saumateippausta, ja taskut on valmistettu lämmönsiirtovinyylillä. Raitapainatus ja sidottu nailon yhdistävät klassisen ja toiminnallisen muodon ja antavat uuden ilmeen liituraitapukuihin. Åfeldt on lisännyt ylimääräisen aktiivisen elementin minimalistisiin miesten vaatteisiinsa: toiminnallisten kankaiden ulkonäkö muuttuu märkänä.

Åfeldt viimeistelee parhaillaan kokoelmaansa Designers' Nest -kilpailua varten.

A grey waterproof suit
Arttu Åfeldtin mallistosta

Elina Äärelä vietti lapsuutensa Australiassa ja valmistui äskettäin muodin maisteriksi. Silent Voice -kokoelma on tutkimus kristillisen symboliikan käytöstä viestinnässä. Eri tekniikoilla tehdyt muodot, värit ja symbolit juontavat juurensa kristinuskosta.

Opintojensa aikana hän on ollut yksi Hyères-festivaalin finalisteista yhdessä Heini-Maria Hynysen kanssa, ollut harjoittelussa Lanvin ja Louis Vuittonin muotitaloissa sekä voittanut Aalto-palkinnon vuonna 2014 ja Marimekko-palkinnon 2017.

Tällä hetkellä hän valmistautuu Designers' Nest -finaaliin, tekee freelance-töitä ja hahmottaa ideoita uudelle kokoelmalle.

Ines Kalliala kertoo kestävästä muodista Way Out There with Kate -videosarjassa.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.