Muodin maisteriopiskelija Emilia Kuurila suunnitteli Espoon piispan virka-asun

Kaisamari Hintikka vihittiin virkaan sunnuntaina 10. helmikuuta Espoon tuomiokirkossa yllään elegantti ja moderni piispan puku.
Espoon uuden piispan virka-asun on suunnitellut muodin maisteriopiskelija Emilia Kuurila. kuva: Markku Pihlaja

Espoon uusi piispa Kaisamari Hintikka sai virkaan vihkimisen yhteydessä piispanviran tunnukset eli piispanristin ja -sauvan sekä hiipan ja kaavun. Kaavun ja siihen kuuluvan päähineen eli hiipan on suunnitellut Aalto-yliopiston muodin maisteriopiskelija Emilia Kuurila

”Suunnitteluprosessi on ollut minulle monella tapaa opettavainen kokemus, ” Emilia Kuurila sanoo. Hän kiinnostui vaativasta suunnittelutehtävästä heti siitä kuultuaan, mutta päätös vahvistui vielä Kaisamari Hintikan tapaamisen jälkeen. ”Halusin suunnitella asun, sillä Kaisamari on avarakatseinen ja katsoo asioita uudella tavalla. On ihanaa nähdä, että noinkin perinteisessä instituutiossa kuin kirkossa tapahtuu näin hienoja asioita. Yksi syy, miksi halusin lähteä mukaan, oli se, että on hienoa olla tukemassa naisia. Lisäksi tämä oli itselleni hieno mahdollisuus tehdä jotain täysin uutta ja erilaista, mitä olen aiemmin tehnyt.”

Muodin professori Pirjo Hirvonen kertoo, että Espoon hiippakunta halusi tehdä yhteistyötä Aallon kanssa, kun he halusivat naispiispan virka-asuksi jotain uutta ja omaa. ”Suunnittelutyö oli todella haastava. Hintikka on vasta toinen naispiispa Suomessa, ja siksi piispan asut ovat miehen rakenteelle mitoitettuja jykeviä kaapuja. Uuden virka-asun haluttiin istuvan hyvin naiselle. Lisäksi on tärkeää, että piispan oma näkemys ja arvomaailma välittyvät. Emilia kiinnostui heti, kun ehdotin työtä hänelle”, kuvailee Hirvonen.

Kuva: Markku Pihlaja

Kaavussa käytettiin arvokkaita materiaaleja, ja Emilia on itse tehnyt kaikki työvaiheet: suunnittelun, kankaiden värjäyksen ja työstämisen, brodeerauskirjonnat ja ompelun. Hiippa toteutettiin yhdessä Stadin ammattiopiston modistiopiskelijoiden kanssa.

”Jo ensimmäisen tapaamisen aikana päätimme, että kaavusta tehdään punainen, sillä väri symbolisoi pyhää henkeä. Seuraavassa tapaamisessa Espoon tuomiokirkossa selkeytyi, mikä punaisen sävy otetaan,” Kuurila kuvailee. Kaavussa näkyy muitakin elementtejä Espoon tuomiokirkosta: ornamenttimaiset kuviot kirkon katto- ja seinämaalauksista sekä vihkiristi. ”Halusimme myös sisällyttää asuun jotakin, mikä tekee siitä Kaisamarin kaavun. Saimme kirkossa idean käyttää asussa hänen sukunsa 1800-luvulla kudottuja pellavakankaita.”

”Halusin tehdä Kaisamarille kauniin, elegantin, modernin ja samalla naisellisen kaavun sekä hiipan. Valitsin materiaaleiksi pellavakankaiden lisäksi villan ja silkin. Halusin pysyä luonnonmateriaaleissa, ja pelata punaisen eri sävyillä ja jättää koristeellisuuden vähemmälle. Pyrin selkeästi puhdaslinjaisempaan ja eleganttiin lopputulokseen. Kaisamarin hiippaan ja kaapuun on siirretty kultaisia koriste-elementtejä Espoon edellisestä kaavusta ja hiipasta. Olisi hienoa, jos tästä muodostuisi perinne tulevaisuudessa,” Kuurila kertoo.

Emilia Kuurila on myös huhtikuussa 2019 pidettävän Hyèresin kansainvälisen muotisuunnittelukilpailun finalisti. Muotisuunnittelun Cannesiksi kutsutussa kilpailussa Aalto-yliopistoa edustaa Kuurilan lisäksi myös Milla Lintilä. Valokuvauksen kilpailusarjan kymmenen finalistin joukkoon pääsi alumnimme valokuvaaja Hilla Kurki.

Espoon piispan asun kirjailut. Kuva Tiina Toivola
Kuurila suunnitteli myös piispan asun brodeeraukset. Kaavun sisäpuolelle kirjailtiin Kaisamari Hintikan oma tunnuslause. Kuva Tiina Toivola

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.