Montrealin elokuvafestivaalin parhaan ohjaajan palkinto on myönnetty Mikko Kupariselle

Ohjaaja Mikko Kuparinen on voittanut kansainvälisesti arvostetun palkinnon.

Alumnimme Mikko Kuparinen on saanut työlleen sellaisen tunnustuksen, mistä moni suomalainen ohjaaja ei osaisi edes haaveilla. Parhaan ohjaajan palkinnon voittaminen A-listatulla elokuvafestivaalilla on jotain sellaista, mistä voi olla aidosti ylpeä:

– Tämä on iso tunnustus, ei vain minulle, vaan koko työryhmällemme siitä että jotain on tehty oikein. Mahtavaa että elokuva saa tällaisen startin elämälleen, Kuparinen kertoo.

Palkittu elokuva 2 Nights till Morning on Kuparisen ensimmäinen ohjaama elokuva englanniksi ja samalla myös hänen ensimmäinen pitkän elokuvan käsikirjoitus. Kuparinen jännitti kovasti elokuvan vastaanottoa, mutta turhaan. Maanantai-iltana 7.9.2015 2 Nights till Morning voitti parhaan ohjaajan palkinnon Montrealin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Montrealin festivaali on yksi A-listattuja elokuvafestivaaleja maailmassa. Muita tunnettuja A-listauksen saaneita ovat muun muassa Cannes ja Berliini.

2 Nights till Morning kertoo ranskalaisen naisen ja suomalaisen miehen kohtaamisesta vailla yhteistä kieltä. Työmatkaromanssi saa kuitenkin odottamattoman käänteen, kun tuhkapilvi estää lentojen lähtemisen. Elokuvaa tähdittää Cannes-voittaja Marie-Josée Croze ja Mikko Nousiainen. 2 Nights till Morning saa ensi-iltansa Suomessa keväällä 2016.

Kuparisen ura on ollut kansainvälisesti tunnustettu. Hänen uusimmat lyhytelokuvansa ovat kaikki voittaneet palkintoja kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla ja vuonna 2013 hänen lyhytelokuvansa Sirocco sijoitti hänet neljän pohjoismaalaisen elokuvalehden listalle "10 directors to watch". Lisäksi Sirocco voitti Grand Pix -palkinnon Odensen elokuvajuhlilla Tanskassa.

Lähde: Suomen elokuvasäätiö

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.