Uutiset

Minun Kauppis-muistoni: Viikkotiedote, Perjantaiposti, Business School Post – monta nimeä ”rakkaalla lapsella”

”Sisäinen uutiskirje on pidetty.”
Terhi Ollikainen: Sisäinen uutiskirje on pidetty

Aloitin Kauppiksen markkinointi- ja viestintäyksikössä jo ennen Aalto-yliopiston syntymistä. Päätehtäväni oli henkilöstön Viikkotiedotteen toimittaminen. Viikkotiedote tarkoitti sisäistä uutislehteä, jonka virastomestari jakoi joka perjantai jokaisen kauppislaisen omaan postilokerikkoon.

Viikkotiedotteen sisältö syntyi niin, että osallistuin tilaisuuksiin ja seminaareihin, joista kirjoitin lyhyitä juttuja. Lisäksi pyysin henkilökuntaa lähettämään lehteen uutisia ja tapahtumatietoja. Luetuimman palstan sisällöt tulivat varmaankin henkilöstöyksiköstä ja sillä kerrottiin muutoksista henkilöstön työsuhteissa; kuka oli aloittanut vakituisessa virassa, kuka määräaikaisena, kuka eläköitynyt jne. Viikkotiedotteessa oli viikosta riippuen 10–20 sivua ja se ilmestyi vain suomeksi, joskus harvoin mukana oli jokin englanninkielinen tiivistelmä jostain tilaisuudesta.

Taitoin Viikkotiedotteen InDesignilla niin, että taittotiedosto oli valmis aina torstaina puoliltapäivin. Sen jälkeen lähetin tiedoston Kauppakorkeakoulun omaan pikapainoon HeSe Printiin*, joka sijaitsi Kauppiksen pohjakerroksessa Runeberginkadulla. Siellä HeSe Printin päällikkö Raimo Viitanen ja tiiminsä huolehtivat, että tulostimet ruksuttivat siihen malliin, että noin 400 kauppislaista, joiden työpisteet sijaitsivat useassa eri rakennuksessa, saivat jokainen oman lehtensä aina viikon päätteeksi.

Olen kokenut, että sisäinen uutiskirje on ollut Kauppiksella aina erittäin pidetty ja tärkeä sisäisen viestinnän kanava. Ensimmäinen varsinainen intranet, joka sai nimikilpailun kautta nimen Piazza, rakennettiin ja saatiin käyttöön vasta pari vuotta ennen Aallon syntymistä, joten Viikkotiedote oli pitkään ainoa koko henkilökunnan yhteinen sisäisen viestinnän kanava. Piazzaa seurasi Inside ja nykyään intranet-sisällöt löytyvät Aallon verkkosivujen (aalto.fi) Aaltolaisille-osiosta. Yhä tänäkin päivänä uutisten ja tapahtumien toivotaan kuitenkin löytyvän aalto.fi:n ja sosiaalisen median kanavien lisäksi myös sisäisestä uutiskirjeestä.

Viikkotiedotetta seurasi Perjantaiposti ja nyt jo usean vuoden ajan Kauppiksen henkilökunnan uutiskirje on ollut nimeltään Business School Post. Uutiskirje ilmestyi joka viikko aina syksyyn 2020 asti, jolloin sen ilmestymistä harvennettiin vain joka toiseen viikkoon. Business School Post ilmestyy sekä suomeksi että englanniksi, ja luonnollisestikin sähköiseen uutiskirjepohjaan luotuna.

*HeSe Print sulautui Aalto-yliopiston syntyessä Unigrafia Oy:hyn (aiemmin Yliopistopaino).

Terhi Ollikainen
viestinnän asiantuntija

#kauppis110

Lue myös: Kauppakorkeakoulu 110 vuotta

Pyydämme tänä vuonna niin entisiä kuin nykyisiä kauppislaisia (erit. henkilökuntaa) jakamaan oman Kauppis-muistonsa. Näistä muistoista koostuu juttusarja ”Minun Kauppis-muistoni”. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaniemi, nimen taustalla mystinen menneisyys

Mistä yliopiston kampusalue on saanut nimensä?
Logo
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Pääkaupunkiseudun korkeakouluyhteisö yhdistää voimansa: EveryMoveCounts -kampanja käynnistyy

EveryMoveCounts -kampanjan tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietoisuutta arjen aktiivisuuden myönteisistä vaikutuksista hyvinvoinnille ja toimintakyvylle
Sijoitus 40 esitettynä graafisesti
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopistolle vahva sijoitus kansainvälisyysvertailussa

Times Higher Educationin listalla Aalto oli sijalla 40 maailmassa ja sijalla 3 Pohjoismaissa.
@aaltowellbeing on Instagram
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Seuraa meitä Instagramissa: @aaltowellbeing!

Tervetuloa mukaan: @aaltowellbeing. Nähdään Instagramissa!