Miljoonalahjoituksen tekniikan alan yliopistoille tehnyt TEK: Opiskelijat ovat tärkein voimavaranne
Tekniikan akateemiset TEK päätti vuoden 2021 lopulla lahjoittaa 125-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi tekniikan alan yliopistoille yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Vastinrahakampanjan puitteissa tehdyllä lahjoituksella TEK tukee suomalaista tiedettä, tutkimusta ja ylintä opetusta.
Aallon osuus lahjoituksesta on 370 000 euroa. Lahjoituksen yhteydessä TEK tähdentää opiskelijoiden hyvinvoinnin merkitystä.
”Opiskelijat ovat yliopistojen tärkein voimavara ja Suomea uudistava voima. Toivommekin, että nyt kun koronapandemia on hellittänyt, yliopistot ottavat entistä vahvemman roolin opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä, sillä pitkään jatkunut koronapandemia oli iso taakka opiskelijoille ja sen jäljet näkyvät pitkään”, sanoo TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen.
”Olemme kiitollisia TEKille huomattavasta lahjoituksesta. On hienoa, että TEK kiinnittää huomiota ja panostaa opiskelijoiden hyvinvointiin. Me Aalto-yhteisössä kehitämme ratkaisuja hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyviin haasteisiin yhteistyössä opiskelijoiden ja henkilökunnan kanssa”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä.
Opiskelijoiden huoli jaksamisesta lisääntynyt
TEKin opiskelijakyselyyn syksyllä 2021 vastanneista opiskelijoista 51 prosenttia ilmoitti olevansa usein tai jatkuvasti huolissaan jaksamisestaan. Vuonna 2019 vastaava luku oli 41 prosenttia. Jaksamishuolia on enemmän kandi- kuin maisteriopiskelijoilla.
”Opiskelijatutkimuksen 2021 tulokset ovat odotetusti huonommat kuin vuoden 2020 tulokset. Kandiopiskelijat ovat aikaisempaa enemmän huolissaan jaksamisestaan, myös miehet. Maisteriopiskelijoista naiset ovat selvästi enemmän huolissaan jaksamisestaan kuin miehet”, kertoo TEKin tutkimuspäällikkö Susanna Bairoh.
Koronapandemia ei yksin selitä opiskelijoiden jaksamisen heikkenemistä, mutta sen vaikutus näkyy tuloksissa. ”Kysely toteutettiin syyskuussa 2021, jota ennen rajoituksia oli purettu ja elämä alkoi normalisoitua, mutta sitten jouduttiinkin palaamaan takaisin kovempiin rajoituksiin ja etätyöhön. Tämä pettymys todennäköisesti heikensi tuloksia entisestään”, sanoo Bairoh.
TEKin ja opiskelijoiden mielenterveyttä edistävän Nyyti ry:n yhteinen mielenTEKoja-hanke on tarjonnut opiskelijoille tänä lukuvuonna mielenterveystietoa, vinkkejä oman jaksamisen edistämiseksi, webinaareja ja mahdollisuuden keskustella verkossa. Hanke päättyi maaliskuun lopussa, mutta Nyytin ryhmächatit ja Miesten vuoro -keskustelut jatkuvat. Huhtikuun chateissa on aiheina muun muassa yksinäisyys korkeakoulussa ja motivaatiopula.
Opiskelijoiden hyvinvointi kasvaa, kun koko yhteisö voi paremmin
Aallossa opiskelijat saavat tukea jaksamiseen muun muassa Starting Point of Wellbeing -palvelusta.
”Se on matalan kynnyksen palvelu, joka ohjaa opiskelijan oikean tukitahon, kuten opintopsykologin, opinto-ohjaajan tai Aalto-papin puoleen. Opiskelijoille on tarjolla myös muun muassa kursseja, ryhmiä, työpajoja ja itseopiskelumateriaaleja”, kertoo opinto-ohjaaja Tuuli Asunmaa.
”Olemme havainneet, että opettajien hyvinvoinnilla on suuri merkitys opiskelijoiden jaksamiseen. Siksi kiinnitämme opiskelijoiden yksilöllisen auttamisen ohella paljon huomiota myös keinoihin, joilla parannetaan opettajien ja muun henkilökunnan hyvinvointia”, sanoo psykologi Merita Petäjä, joka vetää Oasis of Radical Wellbeing -hanketta Aallossa.
Hankkeeseen kuuluu muun muassa Media Hub, joka tuottaa tietoa, videoita, podcasteja ja tapahtumia yhteistyössä Aallon monien toimijoiden kanssa. Hankkeeseen on myös palkattu neljä opiskelijaa hyvinvointilähettiläiksi jakamaan tietoa palveluista opiskelijoiden keskuudessa.
Opiskeluhyvinvointia ja opiskelukykyä on seurattu Aallossa vuodesta 2016 lähtien AllWell?- kyselyllä, joka toteutettiin tänä vuonna helmi-maaliskuun vaihteessa.
”Tulokset kertovat, että pandemia-aika on koetellut opiskelijoiden jaksamista ja heikentänyt yhteisöllisyyttä. Opiskelu-uupumusriskissä olevien määrä on hieman kasvanut viime vuodesta, ja yhä useampi kokee jäävänsä ilman opiskelukavereiden tukea. Yhteisöllisyys on vähentynyt etäopetuksen myötä ja opiskelusta on tullut aikaisempaa yksinäisempää”, kertoo asiantuntija Sanna Hangelin.
Panostukset opetuksen linjakkuuteen näkyvät myönteisenä kehityksenä AllWell?-tuloksissa. Tämä on havaittu esimerkiksi Insinööritieteiden korkeakoulussa.
”Käymme yhdessä opiskelijoiden kanssa läpi kuormitustekijöitä ja keskustelemme eri selvitysten tuloksista. Tämän vuoden tavoitteiksi on asetettu yhteisöllisyyden tukeminen ja akateemisen ohjauksen uudistaminen”, kertoo varadekaani Jani Romanoff.
Tutustu opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävän Nyyti ry:n palveluihin: www.nyyti.fi
Lisätietoa opiskelijoiden hyvinvointipalveluista Aallossa:
- Julkaistu:
- Päivitetty: