Mika ‘Lumi’ Tuomola 1971-2016

Pitkäaikainen kollegamme Mika Tuomola on kuollut.

Kuulimme 8. kesäkuuta, että pitkäaikainen kollegamme Mika Tuomola on kuollut. Median laitos on järkyttynyt ja surullinen hänen ennenaikaisen kuolemansa johdosta ja esitämme surunvalittelumme Mikan perheelle ja läheisille ystäville.

Mika Tuomola oli opiskelijana uuden median ensimmäisessä maisteriohjelmassa, joka alkoi vuonna 1994. Hänen lopputyönsä Daisy's Amazing Discoveries, jonka hän kirjoitti ja ohjasi, oli yksi maailman ensimmäisistä vuorovaikutteisista tietoverkkosarjoista. Mika valittiin vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 1997.

Valmistuttuaan ja työskenneltyään Interactive Institute ‑laitoksessa Ruotsissa Mika palasi Media Labiin ja perusti Crucible Studion, joka on yksi laitoksen tutkimusryhmistä, jota hän johti vuodesta 2001 kesään 2015. Noina vuosina Mika johti Cruciblen moniin yhteistyöprojekteihin ja ‑tuotantoihin iloisella ja loppumattomalla energiallaan ja innostuksellaan. Hän siirtyi vakinaiseksi professoriksi Politecnico di Milano ‑yliopistoon syksyllä 2015.

Mika oli alansa edelläkävijä, intohimoinen taiteilija ja tutkija, pidetty opettaja ja erittäin älykäs ja sivistynyt kollega ja ystävä, jonka kanssa Media Lab ja median laitos perustettiin ja niitä kehitettiin. Kaikki me, jotka saimme työskennellä hänen kanssaan, kaipaamme häntä kovasti.

Philip Dean
Median laitoksen johtaja
9.6.2016

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.