Miekkailu, taitoluistelu, purjehdus – lajin kuin lajin yhdistäminen opiskeluun onnistuu

Aalto-yliopisto on mukana urheiluakatemia Urheassa, joka tukee urheilu- ja opiskelu-uran joustavaa yhdistämistä.
Purjehtija Oskari Muhonen, kuva: Tapio Nirkko.
Purjehtija Oskari Muhonen on alle 23-vuotiaiden maailmanmestari Finnjolla-luokassa ja opiskelee kolmatta vuotta tuotantotaloutta.

Opiskelijaurheilijoita tuetaan monin eri tavoin. Kuten kaikki opiskelijat, he saavat ohjausta opintojen suunnittelussa ja aikataulutuksessa.

”Lisäksi he voivat neuvotella tenttimahdollisuuksista ja kurssien vaihtoehtoisista suoritustavoista”, kertoo Kauppakorkeakoulun oppimispalveluiden suunnittelija Elli Hämäläinen, joka vetää Aallon Urhea-tiimiä.

Urheilu-ura huomioidaan myös, jos opiskelijan on haettava lisäaikaa opintojen suorittamiselle. Urheilijoille on tarjolla yhteisiä tapahtumia ja omia, heille räätälöityjä kursseja. Niillä käsitellään hyvinvointiin liittyviä asioita sekä sitä, miten urheiluosaamista voi hyödyntää urasuunnittelussa.

”Monilla urheilijoilla voi olla vain vähän työkokemusta, koska vapaa-aika on mennyt harjoituksissa ja kilpailuissa. Kurssilla he oppivat sanoittamaan urheilusta keräämäänsä osaamista.”

Urheilu-urasta voi olla hyötyä myös Aaltoon pyrittäessä. Vuodesta 2019 alkaen Kauppakorkeakoulu on mahdollistanut vuosittain 12 opiskelijalle sisäänpääsyn kandidaattiohjelmaan erityisperustein. Urheilulliset saavutukset on yksi peruste, jolla Kauppakorkeakouluun voi hakea erityiset saavutukset -hakuryhmässä.

Urheaan kuuluu yli sata aaltolaista opiskelijaa, eniten heissä on jalkapalloilijoita ja yleisurheilijoita. Muita yleisiä lajeja ovat jääkiekko, purjehdus, triathlon, hiihto, muodostelmaluistelu ja kilpacheerleading.

Lajikirjo on runsas. Mukana on myös edustajia golfista, beachvolleysta ja curlingista sekä moottoriurheilijoita, ratsastajia ja ultimaten pelaajia.

Työ urheilijoiden kaksoisuran eteen palkittiin

Aalto-yliopisto ja erityisesti suunnittelija Elli Hämäläisen ja hänen tiiminsä työ sai tunnustusta syksyllä 2020. Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelma ja Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö (URA) myönsivät heille kunniamaininnan urheilijoiden kaksoisuran edistämisestä.

Urhea on vuonna 2003 käynnistynyt Suomen Olympiakomitean hyväksymä virallinen huippu-urheiluakatemia. Akatemia toimii kiinteässä yhteistyössä Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa ja sen taustalla toimii Urhea-säätiö.

Topias Tauriainen, kuva: Tero Koski.

Miekkailija Topias Tauriainen voitti vuonna 2019 nuorten EM-pronssia kalpamiekkailussa ja aloitti samana vuonna tietotekniikan opinnot.

”Se, että suuren osan kursseista voi suorittaa ilman pakollista läsnäoloa, mahdollistaa reissaamisen ulkomaiden leireillä ja kilpailuissa. En kuitenkaan tee kompromisseja urheilun kustannuksella. Jos on liikaa tehtäviä, siirrän kurssin myöhempään. Kun saan aikaa urheilusta, panostan opiskeluun täysillä. Haluan päästä lajissani maailman huipputasolle. Mutta haluan suorittaa myös opiskelun hyvin ja siksi mieluummin hitaammin.”

Juulia Turkkila, kuva: Lehtikuva.

Taitoluistelija Juulia Turkkila on SM-tason moninkertainen mitalisti, joka opiskelee viidettä vuotta pääaineenaan johtaminen.

”Menestyminen urheilussa vaatii joustamista opiskelussa. Opiskelutahti on ollut väkisinkin hitaampaa. On hienoa, että opettajat Aallossa ovat ymmärtäneet tilanteeni ja olen päässyt osallistumaan kursseille, vaikka läsnäolo on välillä hankalaa ja fokukseni on nyt urheilussa. Toivon voivani aikanaan työelämässä yhdistää johtamisen oppeja ja huippu-urheilua jollain tavalla.”

Oskari Muhonen kasvokuva, kuva: Tapio Nirkko.

”Näin olympiavuonna opiskelen täysin urheilun ehdoilla. Tavoitteena on saada paikka Tokion olympialaisiin toukokuussa järjestettävistä karsintakilpailuista – ja voittaa kultaa olympialaisissa. Koen, että huippu-urheilu antaa erinomaiset valmiudet vaativaan työhön. Se on antanut minulle itseluottamusta, opettanut tavoitteellisuutta ja kykyä hallita kokonaisuuksia sekä sietää vastoinkäymisiä. Sen kautta on syntynyt myös laaja kansainvälinen kontaktiverkosto, josta on varmasti hyötyä työuralla.”

Juttu on julkaistu Aalto University Magazinessa 28.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.