Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita.
Biomateriaaleja
Kuva: Anne Kinnunen, Aalto-yliopisto

Professori Monika Österbergin vetämän Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. ”Lankusta lääkkeisiin – Tuoteportfolion arvonnoususta uutta arvonlisää metsäsektorille” -raportin laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.

”Metsien tuottaman arvonlisän kasvattaminen on mahdollista, vaikka hakkuumääriä ei lisättäisi. Tämä edellyttää, että tuotamme nykyistä enemmän erilaisia ja pidemmälle jalostettuja tuotteita puusta. Arvonlisän kasvattamiseen tarvitaan useita ratkaisuja”, selvitystyötä koordinoinut professori Monika Österberg sanoo.

Metsätalouden tiedepaneelin uutinen 9.4.2024

Metsäbiotalouden tiedepaneelin raportti 1/2024

Seuraavat kaksi selvityshanketta julkaistaan lähiaikoina ja kaikkien hankkeiden tuloksia käsitellään webinaarissa ”Arvokysymyksiä ja arvonlisää metsistä” 22.4. – ilmoittaudu täällä!

metsäbiotalouden kuva
Kuva: Metsäbiotalouden tiedepaneeli
Professori Monika Österberg.

Professori Monika Österberg on nimitetty Metsäbiotalouden tiedepaneelin jäseneksi

Maa- ja metsätalousministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut 14-jäsenisen Metsäbiotalouden tiedepaneelin.

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: