Merja Penttilälle yli miljoonan euron rahoitus Wihurin rahastolta synteettiseen biologiaan

Jenny ja Antti Wihurin rahasto on myöntänyt 9.10.2018 rahoituksen professori Merja Penttilälle nuorten tutkijoiden synteettisen biologian tutkimusyhteisön perustamiseen (Centre for Young Synbio Scientists). Wihurin myöntämän rahoituksen kokonaismäärä ensimmäiselle kolmivuotiskaudelle on 1 055 000 euroa.
Merja Penttilä

Rahoituksella on tarkoitus tukea nuorten tutkijoiden väitöskirja- ja post doc -tutkimusta, joka perustuu synteettiseen biologiaan. Tutkimusyhteisö edistää synteettisen biologian menetelmien kehitystä sekä tutkimusta Suomessa ja näiden hyödyntämistä biotekniikassa. Tarkoitus on kasvattaa nuorista tutkijoista visionäärisiä ja vastuuntuntoisia tulevaisuuden toimijoita ja päättäjiä.

Synteettinen biologia, synbio, on uusi, nopeasti kehittyvä tieteenala, jossa rakennetaan eläviä soluja ihmisen suunnitelmien pohjalta. Kaikkea luonnosta löytyvää toiminnallisuutta voidaan käyttää hyväksi tai rakentaa eläville organismeille aivan uusia ominaisuuksia, joiden ilmentymistä ohjaavat suunnitellut synteettiset geenit. Synbio mullistaa erityisesti teollisen biotekniikan: proteiineja, kemikaaleja ja biomuoveja tuottavia mikrobeja voidaan suunnitella tietokoneavusteisesti sekä rakentaa nopeasti synteettisen biologian menetelmillä hyödyntäen automaatiota ja robotiikkaa.

Monialaista tutkimustyötä ja uusia liiketoimintaideoita

Hanke tukee myös BioGarage-tiedepajan käynnistämistä. Tämä on avoin olohuone ja laboratorio eri alojen tieteilijöiden yhteisprojektien ja bisnes-ideoiden synnyttämiseksi.

”Synbiossa yhdistyvät biologia, insinööritieteet ja tekoäly. Se tulee olemaan vahvassa roolissa seuraavassa, kestävän kehityksen mukaisessa teollisessa vallankumouksessa”, kertoo tutkimusprofessori Merja Penttilä.

”Tämä on hyvä esimerkki Aalto-yliopiston ja VTT:n välisestä yhteistyöstä. VTT:n tutkimusprofessori Merja Penttilä toimii myös Aallossa osa-aikaisena professorina”, sanoo Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Janne Laine. ”Aalto-yliopisto kannustaa monialaiseen opiskeluun. Centre for Young Synbio Scientists tulee tukemaan noin 20 nuoren tutkijan monitieteellistä tutkimustyötä. Otaniemen kampus on ihanteellinen paikka synteettiselle biologialle, sillä yliopistolla ja VTT:llä on täällä vahvaa teollisen biotekniikan, materiaalitieteiden, nanoteknologioiden ja tekoälyn osaamista”, Laine jatkaa.

Jenny ja Antti Wihurin rahaston lisäksi myös Aalto-yliopisto ja VTT tukevat hanketta.

Merja Penttilä
Tutkimusprofessori, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Professori (Adjunct Professor), Synteettinen biologia, Aalto-yliopisto
puh. 040 700 0163

Kuva: Mikko Rikala

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.