Merja Penttilälle yli miljoonan euron rahoitus Wihurin rahastolta synteettiseen biologiaan

Jenny ja Antti Wihurin rahasto on myöntänyt 9.10.2018 rahoituksen professori Merja Penttilälle nuorten tutkijoiden synteettisen biologian tutkimusyhteisön perustamiseen (Centre for Young Synbio Scientists). Wihurin myöntämän rahoituksen kokonaismäärä ensimmäiselle kolmivuotiskaudelle on 1 055 000 euroa.
Merja Penttilä

Rahoituksella on tarkoitus tukea nuorten tutkijoiden väitöskirja- ja post doc -tutkimusta, joka perustuu synteettiseen biologiaan. Tutkimusyhteisö edistää synteettisen biologian menetelmien kehitystä sekä tutkimusta Suomessa ja näiden hyödyntämistä biotekniikassa. Tarkoitus on kasvattaa nuorista tutkijoista visionäärisiä ja vastuuntuntoisia tulevaisuuden toimijoita ja päättäjiä.

Synteettinen biologia, synbio, on uusi, nopeasti kehittyvä tieteenala, jossa rakennetaan eläviä soluja ihmisen suunnitelmien pohjalta. Kaikkea luonnosta löytyvää toiminnallisuutta voidaan käyttää hyväksi tai rakentaa eläville organismeille aivan uusia ominaisuuksia, joiden ilmentymistä ohjaavat suunnitellut synteettiset geenit. Synbio mullistaa erityisesti teollisen biotekniikan: proteiineja, kemikaaleja ja biomuoveja tuottavia mikrobeja voidaan suunnitella tietokoneavusteisesti sekä rakentaa nopeasti synteettisen biologian menetelmillä hyödyntäen automaatiota ja robotiikkaa.

Monialaista tutkimustyötä ja uusia liiketoimintaideoita

Hanke tukee myös BioGarage-tiedepajan käynnistämistä. Tämä on avoin olohuone ja laboratorio eri alojen tieteilijöiden yhteisprojektien ja bisnes-ideoiden synnyttämiseksi.

”Synbiossa yhdistyvät biologia, insinööritieteet ja tekoäly. Se tulee olemaan vahvassa roolissa seuraavassa, kestävän kehityksen mukaisessa teollisessa vallankumouksessa”, kertoo tutkimusprofessori Merja Penttilä.

”Tämä on hyvä esimerkki Aalto-yliopiston ja VTT:n välisestä yhteistyöstä. VTT:n tutkimusprofessori Merja Penttilä toimii myös Aallossa osa-aikaisena professorina”, sanoo Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Janne Laine. ”Aalto-yliopisto kannustaa monialaiseen opiskeluun. Centre for Young Synbio Scientists tulee tukemaan noin 20 nuoren tutkijan monitieteellistä tutkimustyötä. Otaniemen kampus on ihanteellinen paikka synteettiselle biologialle, sillä yliopistolla ja VTT:llä on täällä vahvaa teollisen biotekniikan, materiaalitieteiden, nanoteknologioiden ja tekoälyn osaamista”, Laine jatkaa.

Jenny ja Antti Wihurin rahaston lisäksi myös Aalto-yliopisto ja VTT tukevat hanketta.

Merja Penttilä
Tutkimusprofessori, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Professori (Adjunct Professor), Synteettinen biologia, Aalto-yliopisto
puh. 040 700 0163

Kuva: Mikko Rikala

Norbert Juhász, member of the School of Business Alumni Advisory Board

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Board -jäsenen alumnitarina: Norbert Juhász

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Boardin jäsen Norbert Juhász opiskeli International Business- ja CEMS MIM -maisteriohjelmissa. Aallon opiskelijayhteisö, case-kilpailut opiskelutovereiden kanssa sekä mahdollisuus toimia täysin englannin kielellä Suomessa ovat jääneet lähtemättömästi hänen mieleensä opiskeluajoilta. ”Alumnius merkitsee minulle yhteisöön kuulumista ja sen yhteisön jaettuun historiaan kuulumista.”
General image of people gathered at Slush startup event, photo by Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Startup Center käynnistää uuden ohjelman terveysteknologiaan ja hyvinvointiin keskittyville eteläkorealaisille startupeille

Uusi ohjelma on ensimmäinen konkreettinen avaus startup-yhteistyön tiivistämisessä maiden välillä.
Manila Kodali
Yhteistyö Julkaistu:

Opiskelijat ja yritykset tyytyväisiä yhteistyöhön Aalto International Talent -ohjelmassa

Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymistä tukevan Aalto International Talent -ohjelman pilotti päättyi toukokuussa.
Pasi Torppa, member of the School of Business Alumni Advisory Board

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Board -jäsenen alumnitarina: Pasi Torppa

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Boardin jäsen Pasi Torppa opiskeli Kauppakorkeakoulussa laskentatoimea, ja on tehnyt pitkän uran liikkeenjohdon konsultoinnin parissa. Tällä hetkellä Torppa toimii sijoittajana useissa yrityksissä, ja on aktiivisesti mukana omistamiensa yhtiöiden kehittämisessä hallitusroolin kautta.