Mediataitelija Matti Niinimäki on valittu vuoden käsityöläiseksi 2015

Niinimäki edustaa maker-kulttuuria, johon kuuluu esimerkiksi olemassa olevien esineiden korjaaminen ja kokeellisten valmistustapojen käyttäminen.

Suomen käsityön museo valitsi tämän vuoden käsityöläiseksi mediataitelija Matti Niinimäen (s.1984), joka opettaa ja opiskelee Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Niinimäki edustaa maker-kulttuuria, johon kuuluu muun muassa kokeellisten valmistustapojen kuten 3d-tulostuksen käyttäminen, yhteisöllisyys, tee se itse -asenne sekä kaikenlainen luova teknologian käyttö.

Mediataiteilija Matti Niinimäki työskentelee pääasiassa vuorovaikutteisten taideteosten parissa. Hän on hankkinut taitonsa itse opiskellen ja kokeillen. Teoksissaan hän yhdistelee uusinta teknologiaa, kierrätysmateriaaleja sekä arkisia ilmiöitä ja eleitä luoden niistä uusia merkityksiä ja humoristisiakin yhdistelmiä. Niinimäen materiaalina on teknologia: koodi, elektroniikka, video, animaatio ja ääni taipuvat hänen käsissään taideteoksiksi, kokeellisiksi soittimiksi tai vuorovaikutteisiksi museoinstallaatioiksi.

Käsityöläisyys on Niinimäen mielestä luova kyky muokata jostain materiaalista merkityksellisiä esineitä ja asioita. Siihen kuuluu myös tietynlainen huomio yksityiskohtiin, laatuun sekä valmistettavan esineen koko elinkaareen. Taiteilijana Niinimäki haluaa muistuttaa käsityöläisyyden merkityksestä.

- Taiteen ja käsityöläisyyden suhde on nykyään hyvin monimutkainen, mielenkiintoinen ja osittain ristiriitainenkin. Moni nykytaiteilija, etenkin mediataiteessa, ei välttämättä milloinkaan koske omilla käsillään teoksiinsa, ja toimii sen luomisessa vain eräänlaisena ohjaajana tai tuottajana. Minulle itselleni on omassa taiteessani tärkeää myös se, että olen mukana omilla käsilläni koko prosessin ajan. Oli kyse sitten ohjelmoinnista, kuvanveistosta, rakentamisesta tai ripustamisesta. En muuten koe teosta omakseni.

Niinimäki työskentelee useiden museoiden kanssa kehittäen vuorovaikutteisia installaatioita. Suomen käsityön museolle Vuoden käsityöläinen 2015 -vitriiniä varten hän rakensi kymmenkertaiseksi suurennetun koekytkentälevyn, joka on elektroniikan kanssa työskenteleville tuttu työkalu. Se on eräänlainen elektroninen luonnoslehtiö, jonka pinnalla suuri osa Niinimäen teoksista saa alkunsa. Niinimäen teokset ovat kokonaisvaltaisia kokemuksia eivätkä pelkästään esineitä. Teoksen kokijan tai käyttäjän huomioiminen sekä vuorovaikutuksen aiheuttamat tunteet ja ajatukset ovat Niinimäelle tärkeitä.

Lisätietoja:

Matti Niinimäki p.040 762 7352
m(at)mansteri.com
Tutustu Niinimäen tuotantoon hänen nettisivuillaan: mansteri.com

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.