Media Lab alumni: Juan Carlos Vasquez

Juan Carlos Vasquez on kolumbialainen säveltäjä, äänitaiteilija ja tutkija, joka palkittiin Primus Maisterina Aalto ARTS promootiojuhlassa tänä kesänä. Hän on ollut aktiivinen jäsen Media Labissa sekä opiskelijana, tutkijana että luennoitsijana ja on saavuttanut vuosien varrella Aallossa enemmän, kuin moni uskaltaisi toivoa.
arts conferment ceremony
Juan Carlos Vasquez (vasen) ja Antti Ikonen (Sound in New Media -ohjelman johtaja) Aalto ARTS promootiojuhlassa kesäkuussa.

Kerro hieman itsestäsi ja urapolustasi.

Olen säveltäjä, äänitaiteilija ja tutkija. Tutkimukseni asettuu musiikkiteknologian ja klassisen musiikin leikkauspisteeseen. Viime aikoina olen kiinnostunut myös tutkimaan tapoja kohdata teknologinen vanhentuminen mediataidetta luodessa.

Miten päädyit opiskelemaan Aalto Media Labiin?

Löysin tutkinto-ohjelman verkosta etsiessäni tutkintoja, jotka tarjoavat poikkitieteellistä lähestymistä taiteen tekemiseen teknologian avulla. En tietänyt paljoa Suomen koulutusjärjestelmästä silloin, joten oli yllättävää, kuinka paljon omaa tutkintoa voi räätälöidä itse maisteritasolla. Läheinen yhteistyö muiden suomalaisten yliopistojen kanssa oli minulle myös suuri positiivinen tekijä. Lopulta oli helppoa päättää liittyä Media Labiin.

Mitkä ovat parhaita asioita, joita koit opiskellessasi Aalto-yliopistossa?

On vaikea määritellä lyhyesti kuinka merkittävää aikani Aalto-yliopistossa ja Suomessa oli yleisesti ottaen. Aallossa olin ensin opiskelija, sitten tutkija ja lopusta luennoitsija. Tapasin myös ensimmäisenä päivänä maisteriohjelmassa henkilön, josta myöhemmin tuli vaimoni. Pähkinänkuoressa Aalto antoi minulle tutkinnon, työn ja vaimon. Mitä muuta olisin voinut pyytää?

Miten opinnot ovat auttaneet sinua urallasi?

Valtavasti. Aalto on yliopisto, jossa tuotetaan korkealaatuista tutkimusta. Prosessi, jossa opin ohjaamaan ja levittämään tutkimusta oli kriittisen tärkeää tulevaisuuteni kannalta. Koulutustarjonnan lisäksi Media Lab on fantastinen resurssialusta taiteen tekemiselle ja ainutlaatuinen ympäristö löytää potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja samanmielisiä ihmisiä.

Minkä parissa työskentelet tällä hetkellä ja millaisia suunnitelmia sinulla on tulevaisuuden varalle?

Aallosta valmistumisen jälkeen onnistuin saamaan täysrahoitetun tohtorin viran University of Virginiasta Yhdysvalloista, jossa teen käytäntöön pohjautuvaa musiikintutkimusta ja opettaminen yliopiston laitoksella on osa tehtäviäni. Sen jälkeen minun täytyy päättää jäänkö Yhdysvaltoihin, vai palaanko Eurooppaan.

Millaisen neuvon antaisit nykyisille tai tuleville opiskelijoille Media Labissa?

Mikä tahansa Media Labissa suoritettu tutkinto antaa paljon autonomiaa opiskelijalle, joten on erittäin tärkeätä työskennellä itsenäisesti ja rakentaa portfoliota ensimmäisestä päivästä lähtien. Rohkaisisin opiskelijoita vahvasti olemaan aktiivisia töidensä esittämisessä, ei ainoastaan Suomessa, mutta myös ulkomailla avoimien hakujen, festivaalien, konferenssien ynnä muiden kautta. Täten on mahdollista saada arvokasta palautetta kansainväliseltä yhteisöltä, mukaan lukien päivityksen alan tämänhetkisestä tilasta.

Lisäksi rohkaisisin heitä ottamaan osaa kapasiteetin mukaan tutkimusryhmiin oppiakseen tekniikoita ja taitoja, jotka voivat osoittautua todella hyödyllisiksi esimerkiksi etsittäessä rahoitusta projekteille, tai hankkimaan pidemmälle yliopiston tukea luoville projekteihin tohtorintutkinnon muodossa, mikäli sen on polku, jota tekee mieli kokeilla.

Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!