Mauri Kostiaiselle miljoonarahoitus uusien biohybridimateriaalien tutkimiseen

Kostiaisen työ voi auttaa yhdistämään biomolekyylien ja synteettisten materiaalien parhaat ominaisuudet.
Mauri Kostiainen

Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) on myöntänyt Aalto-yliopiston professori Mauri Kostiaiselle arvostetun ERC Consolidator grant -apurahan Multicomponent Protein Cage Co-Crystals (ProCrystal) -tutkimushankkeelle. Rahoituksen suuruus on lähes 2 miljoonaa euroa, ja se on kestoltaan viisi vuotta.

Kostiaisen tavoitteena on ryhmänsä kanssa hyödyntää viruskapsideja eli proteiinikuoria ja muita proteiinihäkkejä uusien biohybridimateriaalien rakenneosina. Tällaisilla materiaaleilla pyritään yhdistämään biomolekyylien erittäin spesifiset toiminnot synteettisten materiaalien monipuolisuuteen.

Proteiinihäkit tarjoavat säädettävän ja geometrisesti hyvin määritellyn kuoren, joka voi sulkea sisäänsä erilaisia toiminnallisia kolloidipartikkeleja ja ohjata useiden eri komponenttien kiteytymistä. Nämä kiteet voivat osoittautua hyödyllisiksi esimerkiksi katalyysi- ja puhdistussovelluksissa.

Mahdollisuus hallita monimutkaistenkin aineiden rakennetta nanomittakaavassa on edellytys uusien toiminnallisten materiaalien kehittämiselle. Tällä hetkellä suurin osa nanorakenteisista materiaaleista koostuu joko täysin synteettisistä tai täysin biologisista yhdisteistä, ja näiden hallittu yhdistäminen on ollut haastavaa.

”Ehdotamme tutkimuksessamme lähestymistapaa, joka perustuu biologisten proteiinihäkkien ja synteettisten materiaalien sähköstaattiseen yhdistämiseen, jotta kuilua näiden materiaalityyppien välillä voidaan kuroa umpeen,” Mauri Kostiainen sanoo. ”Proteiinihäkit, kuten ferritiinit ja viruskapsidit, tarjoavat monimutkaisen mutta geometrisesti hyvin määritellyn onton rakenteen, joka voi kapseloida erilaisia materiaaleja ja kiteytyä helposti. Tavoitteenamme on ohjelmoida toimintoja näihin kiteisiin ja toteuttaa kollektiivisesti käyttäytyviä nanopartikkelikiteitä.

ERC myöntää Consolidator Grant -rahoitusta uransa keskivaiheilla oleville tutkijoille, joiden tähänastinen tieteellinen ura ennakoi erityistä menestystä.

Bio

Professori Mauri Kostiainen valmistui orgaanisen kemian maisteriksi Helsingin yliopistosta (2005) ja sai teknillisen fysiikan tohtorin tutkinnon Teknillisestä korkeakoulusta (2008). Väiteltyään hän vietti 2,5 vuotta tutkijatohtorina Institute for Molecules and Materials -instituutissa (Radboud University Nijmegen, Alankomaat) kehittäen uusia lähestymistapoja kemialliseen ja fysikaaliseen virologiaan. Hän palasi Aalto-yliopistoon vuonna 2011 Suomen Akatemian tutkijatohtoriksi ja siirtyi Kemian tekniikan korkeakouluun vuonna 2013, jossa hän tällä hetkellä toimii professorina. Hän on tutkimuksessaan keskittynyt erityisesti biologisten ja synteettisten materiaalien integrointiin biohybridimateriaalien luomiseksi.

Lisätietoja:

Apulaisprofessori Mauri Kostiainen
Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu, biotuotteiden ja biotekniikan laitos

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.