Matias Liimatainen on vuoden nuori muotoilija 2020

Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2020 saa Aalto-yliopiston keramiikka- ja lasitaiteen koulutusohjelmassa opiskellut keraamikko Matias Liimatainen.
Young Designer of the Year 2020 Matias Liimatainen Photo: Paavo Lehtonen
Kuva: Paavo Lehtonen

Design Forum Finlandin jakaman palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn. Palkintosumma on 5 000 euroa ja siihen kuuluu oma näyttely sekä lisäksi Suomen Ranskan instituutin IF Studios -vierailuohjelma Pariisissa.

Matias Liimataisen (s. 1989) työt liikkuvat käyttötaiteen ja taiteen välimaastossa. Hän luo omaperäisiä veistoksellisia hahmoja, koruja tai valaisimia keramiikasta, lasista ja puusta. Liimataisen käyttämät tekniikat ovat aikaa vieviä ja usein itse kehitettyjä. Lopputulos voi näyttää aivan muulta kuin keramiikalta ja töissä on monenlaisia tasoja ja oivalluksia, totesi palkintojury.

Juryn mukaan Matias Liimataisen töissä on dynamiikkaa ja tunnelma saavutetaan pienillä ja aidon oloisilla asioilla. Värien käyttö on rohkeaa ja esineet toimivat joka suunnasta. ”Matias Liimataisella on koskettava ja väkevä oma kädenjälki, joka erottautuu joukosta. Identiteetti on vahva ja tekeminen omanlaista. Nuoresta iästään huolimatta Liimatainen on tehnyt töitä tuotteliaasti ja varmalla otteella. Muotoilijaksi tulemiseen ei riitä pelkkä lahjakkuus, vaan pitää tehdä asioita. Se näkyy Matias Liimataisen määrätietoisessa työstämisessä”, totesi jury.

Palkintojuryyn vuonna 2020 kuuluivat toimitusjohtaja Petteri Kolinen / Design Forum Finland, taiteen maisteri Mikko Paakkanen, muotoilija Saara Renvall / Creative Studio Renvall ja johtaja Johanna Råman / Institut finlandais.

Vuoden nuori muotoilija 2020: Matias Liimatainen
Design Forum Finland Awards
8.–31.5.2020
Näyttelykeskus WeeGee
Ahertajantie 5, Espoo

www.matiasliimatainen.com

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.