Marraskuun Knowledge Sharing Breakfastissa pohdittiin menestysreseptiä julkisen sektorin palveluhankinnoille

Onko realistista olettaa, että digitalisaatio, sote-uudistus ja muutama muu hanke tuovat Suomen valtiolle miljardien eurojen vuosittaiset säästöt?
ksb_fi.jpg

Logistiikan aine professori Katri Kaupin johdolla järjesti Knowledge Sharing Breakfastin 10.11. Kauppakorkeakoululla. Tilaisuuden sisältö oli tällä kertaa suunnattu julkisen sektorin päätöksentekijöille, julkisten hankintojen parissa työskenteleville, hankintalain muutosten parissa työskenteleville ja muille teemasta kiinnostuneille.

Tilaisuudessa Kauppakorkeakoulun logistiikan tutkijat Suvituulia Taponen sekä Markku Tinnilä esittelivät tuoreita tutkimustuloksia julkisen sektorin palveluhankinnoista. Keskustelu kävi vilkkaana, kun tilaisuuteen kutsutut pohtivat yhdessä mm. sitä, onko ulkoistaminen julkisen sektorin ratkaisu sen vaikeisiin ongelmiin ja mikä on markkinoiden merkitys liikennepalveluhankintojen kokonaistehokkuuteen.

Tilaisuudessa käytiin myös varsin aktiivinen paneelikeskustelu, jossa hankintatoimen ammattilaiset johtaja Ville Halonen Finnairilta, professori Katariina Kemppainen Kauppakorkeakoululta sekä kategoriajohtaja Susanna Närvänen Hanselilta pohtivat konkreettisia toimenpiteitä tuottavuuden nostamiseen.

Ville Halonen korosti ulkoistamisessa oikein valittujen palvelumittarien tärkeyttä toteamalla, että määrä ei korvaa laatua. Susanna Närvänen painotti hankintaosaamisen kasvattamisen tärkeyttä valtiosektorilla, kun edelleen hankintoja hoidetaan liian vähin resurssein oman työn ohella. Katariina Kemppainen nosti esiin johtamisjärjestelmän tärkeyden ja lean-periaatteiden soveltamisen palvelujen kehittämisessä
– Palvelut kannattaa mallintaa ennen neuvotteluja kokonaisuuden ymmärtämiseksi, Katariina Kemppainen sanoi.

–Mitään yksittäistä ratkaisua tuskin on olemassa, mutta yhteenvetona voidaan todeta, että kyse on palvelujohtamisesta laajasti, ei vain palvelujen hankinnasta, tiivisti professori Katri Kauppi tilaisuuden annin.

Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla tuoreinta tutkittua tietoa ja keskustelua ajankohtaisista aiheista.

URL kopioitu

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.