Markus Sunela on nimitetty Professor of Practice -tehtävään vesi- ja ympäristötekniikan alalle

Markus Sunela

FT Markus Sunela (s. 1985)on kutsuttuAalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun vesi- ja ympäristötekniikan Professor of Practice -tehtävään 1.8.2022 alkavalle viisivuotiskaudelle. Professuurin ala on vesi- ja ympäristötekniikka, erityisalana vesi- ja jätevesiverkkojen hallinta. Tehtävä sijoittuu rakennetun ympäristön laitokselle. Hän jatkaa edelleen päätoimessaan perustamansa Fluidit Oy:n teknologiajohtajana ja hallituksen puheenjohtajana.

Sunelalla on vahva tausta ohjelmistokehityksessä sekä suunnittelu- ja konsultointialalta. Hänellä on yli kymmenen vuoden käytännön kokemus vesi- ja kaukoenergiajärjestelmien mallintamisesta ja vesitekniikan erityisosaamista muun muassa jätevesiverkostojen lämmön talteenotossa tutkimushankkeessa Lämmöntalteenoton energiatase kaupungissa ja vaikutus jätevesien käsittelyyn, jossa myös Aalto-yliopisto on ollut mukana.

“Markus Sunelan kyvystä yhdistää akateeminen tutkimus vesi- ja ympäristötekniikan alan insinöörikäytäntöön on opiskelijoillemme paljon hyötyä. Hänen asiantuntijuutensa putkiverkostojen eli vesi- ja viemäriverkkojen hydromekaniikassa, sen mallintamisessa ja ohjauksessa on arvokas myös soveltavien tutkimushankkeiden kehittämisessä”, sanoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

”Työelämäprofessuuri on hieno mahdollisuus päästä kehittämään Aalto-yliopiston opetusta työelämälähtöisemmiksi ja toimia linkkinä yliopiston, vesilaitosten, kaupunkien sekä suunnittelijoiden välillä. Yrittäminen, tutkimus ja opetus tukevat kaikki erinomaisesti toisiaan, erityisesti näin teknisellä ja monitieteisellä alalla. Yritysten on pysyttävä kehityksen etulinjassa ja tutkimuslaitosten taas on hyvä saada jalkautettua tuloksia käytäntöön ja saada sitä kautta myös palautetta. Toivon myös pystyväni rohkaisemaan opiskelijoita harkitsemaan yrittäjyyttä yhtenä vaihtoehtona”, toteaa Markus Sunela.

Markus Sunela valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 2010 vesi- ja jätehuoltotekniikasta Tampereen teknillisestä yliopistosta. Tohtoriksi hän väitteli hydromekaniikan alalta Tallinnan teknillisessä yliopistossa vuonna 2017. Vuosina 2016–2021 hän toimi Tampereen yliopistossa muun muassa vierailevana tutkijana, opettajana ja tutkijatohtorina.

Tohtorintutkintonsa jälkeen Sunela on toiminut tiiviissä yhteistyössä yliopistojen kanssa ja ohjannut tai osaohjannut useita pro gradu -tutkielmia. Hän on kokenut ja innostava opettaja ja toiminut pitkään vierailevana luennoitsijana Aalto-yliopistossa mm. WAT-E2110 Vesi- ja jätevesiverkkojen suunnittelu ja hallinta -kurssilla.

Professor of Practice on määräaikainen ja osa-aikainen tehtävä, johon kutsutaan yritysten tai julkisen alan johtajia ja asiantuntijoita toimimaan kehittäjänä ja sillanrakentajana yliopiston ja teollisuuden välillä. Työprofiilin painopiste on opettamisessa.

Yhteystiedot:

Markus Sunela, Professor of Practice
Aalto-yliopisto
Insinööritieteiden korkeakoulu
Rakennetun ympäristön laitos
[email protected] (1.8.2022 alkaen)

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.