Maria Sirénille vuoden nuoren pukusuunnittelijan palkinto

Sirén käytti työssään thermokromaattisia värejä, jotka muuttavat pukujen kuviointia esiintyjän kehon lämmetessä.
Maria_Siren_iSTAN_kuva_Kimmo_Karjunen

TaM Maria Sirén on voittanut kansainvälisen pukusuunnittelukilpailun Vuoden nuoren pukusuunnittelijan palkinnon. Sirén matkustaa palkintoseremoniaan Pekingiin marraskuun alussa ja hänen palkitut työnsä ovat esillä 4.–9.11. The Central Academy of Drama -taideyliopistossa järjestettävässä näyttelyssä osana Beijing International Biennalea.

Kilpailun on järjestänyt International Stage Art Network iSTAN. Organisaatio järjesti nyt ensimmäistä kertaa kilpailun teatterialan suunnittelijoille. Kilpailun kategorioina olivat pukusuunnittelu ja maskeeraussuunnittelu. Kummassakin kategoriassa oli ammattilaissarja ja opiskelijoiden ja nuorten suunnittelijoiden sarja.

Teos, jolla Sirén osallistui kilpailuun keväällä 2018, oli yhteistuotanto Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston välillä. Teos oli osa Tanssi kokonaistaideteoksena -kurssia, jossa koreografilinjan opiskelijat tekevät yhteistyötä tanssijoiden, valo- ja äänisuunnittelijoiden sekä puku- ja lavastussuunnittelijoiden kanssa. Kurssi järjestetään joka toinen vuosi ja on oppilaitosten sisällä merkittävä tapahtuma.

Kilpailuteoksessaan Sirén käytti pukujen värjäämisessä thermokromaattisia värejä, jotka muuttavat väriään lämpötilan myötä. Näin ollen liike saa pukujen kuvioinnin muuttumaan esiintyjän kehon lämmetessä. Säkkipillit olivat myös isossa osassa teoksen visuaalista ilmettä. Ne innoittivat Siréniä suunnittelemaan säkkipillin sisältävän puvun, joka muutti tanssijan Hiiden hirveksi.

Maria Sirén valmistui kesällä taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta pukusuunnittelun linjalta. Aikaisemmalta ammatiltaan Sirén on muotoilija, ja ennen Aalto-yliopiston opintojaan hän on toiminut pukusuunnittelijana tanssin ja teatterin parissa.

Lisätietoa:

Pukusuunnittelija Maria Sirén, +358 40 5951 053, [email protected]
www.mariasiren.com
Tietoa kilpailusta

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.