Maria Punkkinen menestyi Future Lights in Ceramics -kilvassa

Contemporary Design -maisteriohjelman opiskelija on yksi eurooppalaisen keramiikkakilpailun kuudesta voittajasta. Kilpailun teemana oli Go Green - Ceramics and the Environment.
Photo: Noora Karjalainen

Future Lights in Ceramics on vuosittainen kilpailu uransa alkuvaiheessa oleville keramiikan parissa työskenteleville ihmisille ja se järjestettiin viime syksynä neljättä kertaa. Voittajat valittiin kuudentoista finalistin joukosta Kilkennyssä, Irlannissa käydyssä loppukilpailussa, ja heidän vuotensa eurooppalaisen keramiikan lähettiläinä alkoi tämän vuoden alussa. Helmikuun alussa voittajat osallistuivat omalla osastollaan Frankfurtin Ambiente-kulutustavaramessuille.

“On selvää, että meidän pitää enemmän kuin koskaan ennen keskittyä ympäristönäkökulmaan ja valmistaa tuotteita, jotka ovat kestäviä ja ekologisia. Keramiikasta valmistetut tuotteet voivat tarjota ratkaisun näihin tärkeisiin kysymyksiin”, tuomariston puheenjohtaja ja saksalaisen Porzellanikon-keramiikkamuseon johtaja Wilhelm Siemen perusteli teemaa.

Tuomaristo halusi löytää lahjakkaita uransa alkuvaiheessa olevia ammattilaisia, jotka tutkivat työssään kestävyyden, ekologisuuden ja materiaalin säästämisen teemoja, sekä työn tuotanto- että käyttövaiheessa.

“Minulle vihreä ajattelu tarkoittaa ajattelua ennen tekoja sekä materiaalin kunnioitusta ja tiedon jakamista”, Punkkinen kuvailee suhdettaan vihreään ajatteluun. Hän yllättyi voitosta, koska ei aluksi edes ajatellut osallistua kilpailuun ajatellen, ettei opiskelijalla olisi mahdollisuuksia siinä pärjätä.

“On ollut jännittävää tavata uusia ihmisiä ja matkustaa uusiin paikkoihin ja kyllä sitä jonkinlaista ylpeyttä omasta tekemisestään on myös pystynyt kokemaan, kun on ylittänyt itsensä esimerkiksi puhetta pitäessään”, Punkkinen kertoo kilpailukokemuksestaan.

Minulle vihreä ajattelu tarkoittaa ajattelua ennen tekoja sekä materiaalin kunnioitusta ja tiedon jakamista.”

Maria Punkkinen

Ceramics and its Dimensions - eurooppalaista yhteistyötä keramiikan ympärillä

Kilpailua johtaa Porzellanikon-museo ja se toteutettiin yhteistyössä Staffordshire-yliopiston, Design and Craft Council of Ireland -valtuuston sekä British Ceramics Biennial -festivaalin kanssa. Future Lights in Ceramics muodostaa yhden osan neljä vuotta kestänyttä eurooppalaista Ceramics and its Dimensions -projektia. Projekti käsitteli keramiikkaa sekä menneisyyden että tulevaisuuden näkökulmista ja se loppui vuoden 2018 marraskuussa. Projektille haetaan tällä hetkellä jatkorahoitusta.

Projektissa oli mukana 18 kumppani-instituutiota yhdestätoista eurooppalaisesta maasta. Aalto-yliopiston muotoilun laitos oli yksi kumppaneista ja johti osaprojektia nimeltä Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future. Osaprojekti käsitteli keramiikan ja suunnittelun tulevaisuutta kokeellisen opiskelijatyöpajan, kiertävän näyttelyn sekä niihin liittyvän julkaisun kautta. Ceramics and its Dimensions -projekti rahoitettiin osittain EU:n Luova Eurooppa -ohjelman kautta.

Keramiikan tulevaisuuden toivot

Ceramics and its Dimensions -projektin kautta moni Aallon opiskelija on päässyt osallistumaan kansainvälisiin työpajoihin ja esittelemään töitään kansainvälisesti. Future Lights in Ceramics -kilpailu tarjoaa hienon mahdollisuuden uransa alussa oleville keramiikan alan ammattilaisille luoda uusia kontakteja ja saada kansainvälistä kokemusta.

“Voitosta on tähän mennessä seurannut tärkeimpänä se, että on tutustunut uusiin oman alan ihmisiin ja tekijöihin eli verkostoituminen ja kontaktit. Porukan kanssa on ollut puhetta yhteisistä projekteista tulevaisuudessa - yksi ajatus on esimerkiksi ollut järjestää yhteisnäyttely”, Punkkinen kertoo.

Seuraavaksi voittajien työt ovat esillä maaliskuussa Münchenissä Saksassa järjestettävässä Munich Creative Business Week -tapahtumassa ja kesällä voittajat pääsevät osallistumaan työpajaan, jossa he voivat työskennellä laaja-alaisesti ja kehittää uusia töitä.

"Toivon, että tätä kautta aukeaa uusia työ- tai yhteistyömahdollisuuksia ja että opin taas uusia asioita. Ja toki tällainen luo uskoa siihen, että itsellä on tulevaisuus alalla, jolla haluaakin työskennellä", Punkkinen kuvailee kilpailun avaamia tulevaisuudennäkymiä.

Lisätietoa:

Maria Punkkinen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

www.mariapunkkinen.com

Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future -blogi

Ceramics and its Dimensions -verkkosivut

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille