Maisema-arkkitehti Anni-Mari Anttola sai vuoden 2017 Lappset-stipendin

Anttola tutki diplomityössään niittyjen kaupunkiekologisia erityiskysymyksiä.

Kuvassa Aalto-yliopiston lehtori Emilia Weckman, maisema-arkkitehti Anni-Mari Anttola ja Lappsetin kotimaan liiketoiminnan johtaja Erkki Ikäheimo. Kuva: Eveliina Salmivuori

Palkitsemisperusteiden mukaan Anttolan diplomityö “Helsingin niittyverkosto - analyysi ja kehittämissuunnitelma” tuo esille uuden ja kiinnostavan näkökulman niittyihin ja avoimiin maisematiloihin osana kasvavan kaupungin viherrakennetta. Työssä tutkitaan innovatiivisesti niittyjen kaupunkiekologisia erityiskysymyksiä maisema-arkkitehtuurin näkökulmasta ja esitetään vakuuttavasti kehittämisperiaatteita maankäytön, maisemanhoidon ja -suojelun tasoilla.

Anttolan tarttui ajankohtaiseen ja hyvin vaativaan aihepiiriin, joka on edellyttänyt myös kaupunkiekologian syvällistä tuntemusta. Opinnäyte tuo esille Helsingin niittyverkoston merkityksen ja sen tulokset ovat myös laajemmin sovellettavissa tiivistyvien kaupunkien avoimien maisematilojen kehittämisessä.

“Anni-Mari Anttolan työ kytkeytyy globaaliin huoleen pölyttäjähyönteisten vähenemisestä ja biodiversiteetin köyhtymisestä. Niittyverkosto on monimuotoisuuden näkökulmasta avainasemassa. On hyvin tärkeää, että siihen otetaan kantaa maisema-arkkitehtuurin keinoin vaalimalla perinteisiä niittyjä ja luomalla myös uusia biotooppeja, esimerkiksi monimuotoisia liikenneviheralueita ja viherkattoja”, kertoo maisemasuunnittelun professori Ranja Hautamäki Aalto-yliopistosta.

Lappset-stipendi on palkinto parhaasta maisema-arkkitehtuurin diplomityöstä, joka myönnetään vuosittain Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman ansiokkaalle diplomityön tekijälle. Palkinnon suuruus on 1 700 euroa, ja sen lahjoittaa Lappset Group Oy.

Lisätietoa:
Professori Ranja Hautamäki, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
p. 050 523 2207

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa