Uutiset

Magazinen teemana monialaisuus

Aalto University Magazine 19 tarkastelee monialaisuutta kilpailuetuna.
Aalto University Magazine 19 cover

Vararehtori Tuija Pulkkinen toteaa lehden Avauksia-palstalla, että Aalto on ylpeästi omanlaisensa yliopisto, jollaisia ei maailmalta monia löydy. Monialaisuus ei kuitenkaan synny itsestään, vaan koko luovan potentiaalin vapauttamiseksi tarvitaan paljon yhteisiä kokeiluja, kommunikaatiota ja ymmärtämisen avartamista.

Lehden pääartikkeli esittelee kolme monialaista hanketta. Meritekniikan professori Jani Romanoffin johtama Cruise & Ferry 2.0 -ohjelma tarkastelee risteilyaluksia monitieteisestä näkökulmasta. Lääketieteen opiskelija Visa Sippola kehittää uudenlaista luunporauslaitetta yhdessä konetekniikan ja tuotantotalouden osaajien kanssa. Sellutekniikan professori Herbert Sixtan Ioncell F -tutkimusryhmä kehittää ympäristöystävällistä tekstiilimateriaalia, joka on täysin kierrätettävä. Tiimiin kuuluu edustajia kahdesta yliopistosta ja kahdesta yrityksestä.

International Design Business Management -ohjelma on monialaisuuden pioneeri Aallossa. Ohjelmaa vetää Professor of Practice Niina Nurmi, joka soveltaa työssään myös huippuyliopisto Stanfordista tuomiaan oppeja.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa tapaamme Kyrö Distilleryn perustajan ja brändivastaavan Mikko Koskisen, jonka tavoitteena on tehdä yrityksestä maailman tunnetuin ruistislaamo.

Englanninkielinen In there -artikkeli vie Koodibussin mukana Afrikkaan. Opiskelijavetoinen teknologiahanke vierailee kevään aikana kymmenessä maassa opettamassa koodausta 10–20-vuotiaille nuorille. Jutun kuvat ovat Etiopiassa järjestetyistä workshopeista.

Kolumnissa Haukilahden lukion rehtori Pekka Piri iloitsee lukion ja yliopiston onnistuneesta rinnakkaiselosta Otaniemen kampuksella.

Historia on lehdessä läsnä monella tapaa. Mukana on Aalto-yliopiston ensimmäisen rehtorin Tuula Teerin läksiäishaastattelu, sisäkansissa on kuvallisia välähdyksiä perustajakorkeakoulujen historiasta, ja uudella Suomi 100 -palstalla tutustutaan Sotasampo-verkkopalveluun. Se on yksi Aalto-yliopiston hankkeista, joilla juhlistetaan Suomen itsenäisyyden juhlavuotta.

Kannet ja In-house -palsta puolestaan luovat ensisilmäyksen peruskorjattuun Dipoliin, josta tulee syksyllä yliopiston päärakennus.

Aalto University Magazine on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksilla. Näköislehti on luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu suomeksi ja englanniksi osoitteessa aalto.fi/magazine.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Felicia Aminoff, Anna Eriksson ja Amanda Rejström, kuva: Iiro Immonen
Aalto Magazine Julkaistu:

Kipinä muuttaa maailmaa - Aallon alumnien startup-yritys auttaa ihmisiä tekemään ilmastotekoja

Ilmastoteot ovat tulevaisuudessa yhtä arkisia kuin säästäminen.
Aalto University Magazine 27 -lehden englanninkielisiä ja suomenkielisiä numeroita vierekkäin pöydällä. Kuva: Anni Kääriä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Magazinen teemana jäljen jättäminen

Juuri ilmestynyt Aalto University Magazine 27 tarkastelee, millaisia jälkiä aaltolaiset jättävät maailmaan.
Aallon alumni Riikka-Leena Leskelä seisoo purjevenetaulun edessä. Kuva: Mikko Raskinen
Aalto Magazine Julkaistu:

Alumni palasi Aaltoon opiskelijaksi – ”Keskustelun taso ja älykkyys yllätti”

Alumni Riikka-Leena Leskelä palasi koulunpenkille etsimään johtamiseen suuntaa. Yksi opeista oli, että hän olikin tehnyt juuri oikeita asioita.
Teemajutun kuvitus, kuva: Noora Typpö
Aalto Magazine Julkaistu:

Heikot signaalit tuovat viestejä tulevaisuudesta

Heikot signaalit auttavat näkemään nykypäivän tarkemmin ja rakentamaan parempia tulevaisuuksia.