Magazinen teemana jatkuva oppiminen

Uusi Aalto University Magazine 24 tarkastelee elinikäistä eli jatkuvaa oppimista, jonka lakimuutos toi yliopistoille niiden neljänneksi tehtäväksi.
Aalto University Magazine issue 24 in racks. Photo: Anni Kääriä.
Kuva: Anni Kääriä.

”Tiukka kahtiajako työelämän ja opiskeluajan kesken on historiaa”, toteaa opetuksesta vastaava vararehtori Petri Suomala lehden Avauksia-palstalla. Tämä tulee hänen mukaansa ottaa huomioon kehitettäessä koulutustarjontaa. ”Kun yliopisto haluaa palvella oppijaa, kohtaavat laadukas tarjonta, lähestyttävyys ja opiskelun joustavuus. - - Yksilölle syntyy näkymä henkilökohtaisesta, elämän mittaisesta oppimisen polusta, jota on helppo päivittää muutosten myötä.”

Lehden pääartikkelissa asiantuntijat pohtivat, miten jatkuvaa oppimista voidaan käytännössä edistää ja millaista hyötyä siitä syntyy. Aalto-yliopiston oppimispalveluiden päällikkö Eija Zitting sanoo, että tulevaisuudessa samoilla kursseilla voi olla sekä nuoria opiskelijoita että työelämässä jo kouliintuneita. Syventävää oppia tarjoavat jatkossa myös entistä useammat tahot, esimerkiksi yritykset. Vaihtoehtoiset opintiet eivät silti tarkoita, että nuoruusajan koulutuspolusta voitaisiin oikoa mutkia. ”Haasteena on muistaa kärsivällisyys”, sanoo Sitran johtava asiantuntija Sinimaaria Ranki. ”Pitkällä aikavälillä täytyy sallia se, että joku uppoutuu teorioiden syvyyksiin ja tulee ulos jossain vaiheessa uuden ajatuksen kanssa. Siihen rinnalle tarvitaan nopeampitahtista vuoropuhelua yritysten kanssa.”

Kuka-palstan alumnihaastattelussa diplomi-insinööri, tuotantotalouden killan Prodekon hallituksen puheenjohtaja Karla Nieminen korostaa ihmissuhdetaitojen ja verkostoitumisen merkitystä työelämässä. Niitä edistääkseen hän järjestää koulutuksia oman yrityksensä kautta. ”Työkaveri, joka osaa luoda hyvän fiiliksen ympärilleen, on toivottu tyyppi.”

Työn ja teknologian kiihtyvä muutos on aihe, johon Aallossa syvennytään usealla tutkimusalalla. Future of Work -hanke auttaa tutkijoita löytämään toisensa, kertovat professori Eero Vaara ja tutkija Hertta Vuorenmaa. ”Tuomme tutkijoiden lisäksi yhteen myös johtajia, vaikuttajia ja ajatushautomoita. - -  Haluamme, että Aalto-yliopisto ja Future of Work nousevat heti mieleen, kun pohditaan, mistä saadaan käyttökelpoisinta tietoa työn tulevaisuudesta.”

Lehdessä tehdään katsaus myös uusiin oppimismenetelmiin ja kerrotaan, mitä tarkoittavat esimerkiksi lisätty todellisuus, ”kalamalja” ja pelillistäminen nykyopiskelijan arjessa.

Aalto University Magazine on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Lehtiä on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksella. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Oppimisen ilo on voima, josta pitää saada nauttia koko elämän ajan.

Petri Suomala, opetuksesta vastaava vararehtori

Mitä haluaisit oppia seuraavaksi?

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.
Three students sitting at the School of Business. Photo: Ari Toivonen
Yliopisto Julkaistu: