Magazinen teemana jäljen jättäminen

Juuri ilmestynyt Aalto University Magazine 27 tarkastelee, millaisia jälkiä aaltolaiset jättävät maailmaan.
Aalto University Magazine 27 -lehden englanninkielisiä ja suomenkielisiä numeroita vierekkäin pöydällä. Kuva: Anni Kääriä.
Kuva: Anni Kääriä.

Lehden Avauksia-palstalla tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen sanoo, että meillä on taito ja myös velvollisuus tehdä tekoja, joilla on suuri vaikutus pitkälle tulevaisuuteen. Vaikka osa teoistamme jää ”liplatuksiksi” hiipuakseen ennen kuin kukaan huomaa niitä, osa saattaa kasvaa arvaamattomiin mittoihin.

Pääartikkeli käsittelee heikkoja signaaleja: mitä ne ovat, miten niitä tutkitaan ja mitä ne voivat meille kertoa. Juttu tarjoaa myös konkreettisia neuvoja, miten voit ottaa hiljaiset signaalit haltuun.

Neuvoja oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi voi puolestaan saada mobiilisovelluksesta, jonka on kehittänyt Spark Sustainability. Startup-yritys kannustaa tekemään arkielämän ilmastotekoja. Yrityksen tarina sai alkunsa kipinästä muuttaa maailmaa.

Kuka-palstan haastattelussa tapaamme Medialaboratorion alumnin Ksenia Avetisovan, joka johtaa TietoEVRYn laajennetun todellisuuden osaamiskeskusta. Hänelle teknologia on työkalu, joka voimaannuttaa ihmisiä, ei korvaa heitä.

Mukana matkassa -juttu kertoo, miten alumnimme, NHG-yrityksen tutkimusjohtaja Riikka-Leena Leskelä palasi koronakeväänä Aallon luennoille, ja millaisia oppeja hän sai sieltä mukaansa.

Monitieteiseen yhteistyöhön ja uusiin, lupaaviin terveydenhuollon ratkaisuihin pääsemme tutustumaan kahdessa lehden jutussa. Toinen kertoo, miten biomateriaaleilla voitaisiin korjata kudosvauriota. Jutussa esitellään myös opiskelijoiden toteuttama sairaalan kattoterassin uudistus, jonka tavoitteena on edistää mielenterveyspotilaiden toipumista. Tieteestä-palstan juttu kertoo puettavan elektroniikan ratkaisuista, kuten älyhanskoista, joiden avulla aivoinfarktipotilaille voidaan räätälöidä yksilöllistä kuntoutusta.

Uusi Aalto University Magazine on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.
Iso Aalto-valologo ja nainen kävelemässä
Nimitykset Julkaistu:

Uusia nimityksiä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun johdossa

Uudeksi taiteellisen ja luovan toiminnan varadekaaniksi on nimitetty professori Laura Beloff. Uusina laitosjohtajina aloittavat professori Mikko Jalas ja professori Jenni Reuter.