Machine Learning Coffee Seminar -sarja jatkuu kiinnostavilla puheilla

MLCS-sarja tuo yhteen eri tieteenalojen osaajia, joita yhdistää ainakin yksi asia: kiinnostus koneoppimiseen.
Machine Learning Coffee Seminar logo in purple and white colours

Suomen tekoälykeskus FCAI:n seminaarisarja Machine Learning Coffee Seminar (MLCS) jatkui jälleen syyskuussa 2020, tällä kertaa verkossa. MLCS järjestetään viikoittain maanantaiaamuisin. Seminaarien järjestäjä on FCAI ja niitä vetävät Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijat. Tapahtuma kerää yhteen eri tieteenalojen osaajia, joita yhdistää ainakin yksi asia: kiinnostus koneoppimiseen.

Akatemiatutkija Markus Heinonen Aalto-yliopistosta on yksi MLCS:n järjestäjistä. Hän on hyvin innoissaan syksyn ohjelmasta. ”Meillä on loistava puhujakattaus. Yhden odotetuimmista puheista pitää epäilemättä professori Aapo Hyvärinen. Odotan myös kovasti NVIDIA:n puhetta, joka liittyy mallien optimointiin grafiikkasuorittimilla. Kuulemme puheet myös vierailevalta professorilta Andrew Howesilta, joka tulee Birminghamin yliopistosta, sekä Aallon uudelta professorilta Vikas Gargilta, joka on MIT:n alumni”, Heinonen sanoo.

Heinonen toteaa MLCS:n olevan suunnattu suomalaiselle tutkijayhteisölle. ”Puheet ovat kiinnostavia niin akateemikoiden, opiskelijoiden kuin teollisuudessa työskentelevien näkökulmasta. Pyrimme korkeatasoisiin ja avoimiin tieteellisiin esityksiin. Puheet kattavat tuoreimmat ja kiinnostavimmat tutkimuslöydökset Suomesta.”

MLCS-sarjan ohjelman löydät FCAI:n nettisivuiltaAiemmat puheet voi katsoa FCAI:n Youtube-kanavalta

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle