Maarit Karppinen sai ERC-PoC rahoituksen

Rahoitus kattaa tutkimuksen, jolla pyritään osoittamaan läpinäkyvän ja joustavan, moniin mahdollisiin sovelluksiin sopivan mikroakun toimivuus.

Euroopan tutkimusneuvosto myönsi Aalto-yliopiston epäorgaanisen kemian professorille Maarit Karppiselle 150 000 euroa Proof of Concept (PoC) ‑rahoitusta läpinäkyvien ja joustavien orgaanisten litiumohutkalvoihin perustuvien 3D-mikroakkujen kehittämiseen.

Tarve integroida virtalähde monenlaisiin elektronisiin laitteisiin, kuten älykortteihin, RFID-tunnisteisiin, lääkinnällisiin laitteisiin, langattomiin sensoreihin sekä esineiden internetiin (Internet-of-Things, IoT) liitettyihin laitteisiin, on kasvamassa nopeasti. Kiinteän ohutkalvomateriaalin avulla toteutetussa mikroakussa on lukuisia ominaisuuksia, kuten läpinäkyvyys, joustavuus ja turvallisuus, jotka tekevät siitä hyvin potentiaalisen tähän tarkoitukseen.

Kaavakuva joustavasta ja läpinäkyvästä, täysin ALD/MLD-menetelmään perustuvasta orgaanisesta litiumioniakusta.

Hankkeessa professori Karppisen ja hänen tutkimusryhmänsä tavoitteena on suunnitella ja rakentaa täysin atomi-/molekyylikerroskasvatustekniikan (ALD/MLD) käyttöön perustuva orgaaninen 3D-mikrolitiumakku ja tunnistaa sovellukset, jotka parhaiten soveltuisivat tekniikan varhaiseen kaupalliseen käyttöön. Hanke rakentuu viimeisimpien vahvojen tieteellisten havaintojen sekä tutkimusryhmän ALD/MLD-prosessiin liittyvän kehitystyön varaan. ALD/MLD-menetelmän avulla on mahdollista luoda yhtenäinen pinnoite monimutkaisille suuren pinta-alan mikrorakenteille, joita ohutkalvoakun energia- ja tehotiheyden parantaminen vaatii.

ERC-PoC –rahoituksen saanut hanke liittyy vahvasti myös professori Karppisen johtamaan ja Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaan CloseLoop-hankkeeseen. Siinä kehitetään ja arvioidaan uusia kiertotalouden kannalta kestäviä materiaalivaihtoehtoja käytettäviksi vaativissa sovelluksissa, kuten litiumakuissa.

Lisätietoja:
Aalto-professori Maarit Karppinen, [email protected]
Tohtorikoulutettava Mikko Nisula, [email protected]
Tekniikan tohtori Pertti Kauranen, [email protected]

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: