Maailmanluokan tutkimusinfra jäätekniikan tutkimukseen

Aker Arctic ja Aalto-yliopisto solmivat yhteistyösopimuksen.
Kuvassa (vas.) Aalto-yliopiston professorit Jukka Tuhkuri ja Pentti Kujala, Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen, Dekaani Gary Marquis Aalto-yliopistosta ja teknologiajohtaja Topi Leiviskä Aker Arcticilta.

Aker Arctic ja Aalto-yliopisto solmivat Arctic Passion Seminar -tapahtumassa 2.3. yhteistyösopimuksen, jolla sovittiin jääaltaiden yhteiskäytöstä mallikoe- ja tutkimustarkoituksissa.

Aker Arcticin Helsingissä sijaitseva 75 metriä pitkä ja 8 metriä leveä allas tarjoaa yhdessä Aalto-yliopiston Ice Tankin kanssa entistä paremmat puitteet ohjauksen testaamiselle ja muille operatiivisille jäänmurtajien mallikokeille.

”Aalto-yliopiston jääallas täydentää hyvin omaa tutkimusinfraamme, sillä Aalto Ice Tank sopii erityiseen hyvin jäänhallinta- ja offshore-kokeisiin,” sanoo Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen.

”Sopimus vahvistaa entisestään Aker Arcticin ja Aalto-yliopiston pitkäjänteistä yhteistyötä, ja ainutlaatuinen tutkimusinfrakokonaisuus avaa uusia ovia jäätekniikan tutkimukselle,” toteaa Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

Aalto Ice Tank on monikäyttöallas, jonka sivujen pituus on 40 metriä. Allasta on käytetty laivojen kestävyys- ja käyttövoimakokeisiin, ohjaustesteihin, erilaisten merenkulkurakenteiden ja jään vuorovaikutukseen sekä luonnossa esiintyvien jäämuodostelmien – kuten jääahtaumien – mallintamiseen. Allas rakennettiin Otaniemeen 1980-luvun alussa ja sen tekniikka päivitettiin vuosina 2015-2016.

icetank.aalto.fi/fi/

Aker Arctic
akerarctic.fi/

Lisätietoja:

Professori Pentti Kujala

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.