Lukiolaiset sukelsivat nanosatelliittien maailmaan

Aalto-satelliiteista syntyi uusia avaruusmissioita Olarin, Pohjois-Tapiolan ja Etelä-Tapiolan lukiolaisten käsissä LUMA-keskus Aallon järjestämällä kärkikurssilla.

Suomen siirtyminen avaruusaikaan oli jo lähellä, kun lukiolaiset tutustuivat Aalto-yliopistossa suunniteltuihin ja rakennettuihin Aalto-1 ja Aalto-2 -satelliitteihin. Aalto-2 laukaistiin avaruuteen viikko kurssin päättymisen jälkeen. LUMA-keskus Aallossa järjestetylle Avaruus ja satelliitit -kurssille osallistui espoolaisia lukiolaisia Olarin, Pohjois-Tapiolan ja Etelä-Tapiolan lukioista. Kurssin aikana tutustuttiin avaruustekniikkaan ja muun muassa rakennettiin oma satelliitti sekä suunniteltiin avaruusmissio, jonka kukin ryhmä esitteli kurssilla. Kurssi pidettiin Otaniemessä 6.-7. ja 10.–11.4.2017.

Maria Vdovenko (kuvassa vas.) Olarin lukiosta, Suvi Karanta ja Touko Johtimo Tapiolan lukiosta esittelivät innokkaina avaruusmissiotaan. He olivat suunnitelleet alusta loppuun, mikä olisi heidän nanosatelliitin tehtävä avaruudessa, mistä se saisi esimerkiksi energiaa ja miten antennit avautuisivat avaruudessa. He olivat tutustuneet heti kurssin ensimmäisinä päivinä Aalto-1 ja Aalto-2 satelliitteihin ja olivat rakentaneet itse Cubesat-nanosatelliittien osista oman satelliitin Sähköpajan tiloissa.

”Avaruus kiinnostaa. Olen seurannut muun muassa Aalto-satelliitteja ja SpaceX:n taivalta, Touko toteaa.

Suvi ja Maria ovat samoilla linjoilla. Pohjatietoa ryhmäläisiltä löytyi muun muassa tähtitiede-kurssilta.

Kurssilla vierailtiin myös Ilmatieteen laitoksella, jossa lukiolaiset kuulivat suomalaisten osallistumisesta Mars-missioihin sekä Metsähovin tähtitieteellisessä radio-observatoriossa, jossa lukiolaiset pääsivät tutustumaan Auringon aktiivisuuteen.

”Kurssilaiset olivat todella aktiivisia ja esittivät loistavia kysymyksiä. Avaruustekniikka antaa hyvät valmiudet erilaisiin ammatteihin. Toivottavasti he miettivät kurssin jälkeen avaruustekniikan opiskelua yhtenä vaihtoehtonaan, professori Jaan Praks toteaa.

Kurssilaiset syventyivät rakentamaan itse Cubesat-nanosatelliittien osista oman satelliitin Sähköpajan tiloissa Otaniemessä.

Kärkikurssit ovat viikon intensiivikursseja lukiolaisille. Kurssien opettajat ovat Aalto-yliopiston professoreita, tutkijoita ja opettajia. Kärkikurssit tarjoavat mahdollisuuden tutustua yliopistomaailmaan lukioaikana.
LUMA-keskus Aalto on osa kansallista LUMA-keskusten verkostoa. Verkosto tukee ja edistää luonnontieteiden, matematiikan, tietotekniikan ja teknologian oppimista, opetusta ja harrastuneisuutta sekä opintoihin hakeutumista. Lisätietoa luma.aalto.fi

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.