Lukeeko keinotekoinen virtuaali-ihminen tulevaisuudessa uutiset?

ITP:n opiskelijat kehittivät keinotekoisen virtuaali-ihmisen Yle:lle.
Aalto University / students at Aalto University / Unto Rautio

Aalto-yliopiston Information Technology Program (ITP) -ohjelman Information and Service Business -opintohaaralla opiskelleen Silver Star -tiimin opiskelijat toimivat tänä kesänä Yle:n kanssa yhteistyössä. Tiimiin kuului Pauli Pihlajamäki, Leszek Seifert, Nina Karinoja, Aleksi Romakkaniemi ja Keny Muesa. Opiskelijat tuottivat Yle:lle konsulttiraportin tekoälyn ja keinotekoisen ihmisen hyödyntämisestä Yle:n palvelutarjonnassa.

“Yle halusi meidän suunnittelevan ”synteettisen”, eli keinotekoisesti luodun virtuaalisen ihmisen. Tarkoituksena oli katsoa 5–10 vuotta tulevaisuuteen, ja innovoida uusia tapoja tuottaa ja jakaa Ylen palveluja ja sisältöä yleisölle tätä konseptia käyttäen”, kertoo Silver Star -tiimin jäsen Pauli Pihlajamäki. Pihlajamäki on maisteriopiskelija Aallon kauppakorkeakoulussa, ja hänen pääaineenaan on tieto- ja palvelujohtaminen.

Opiskelijat aloittivat projektin kesäkuun alussa ja kesän aikana he tutkivat aiheesta julkaistua kirjallisuutta laajasti. Samalla he tutustuivat myös maailmalla jo käytössä oleviin keinotekoisiin ihmisiin, ja niiden tämänhetkiseen hyödyntämistapoihin. Lopputuloksena tiimi onnistui luomaan karkean mallin toimivasta konseptista.

Aalto University / concept of Wiley
Esimerkkikuva Wileysta, keinotekoisesta ihmisestä, jonka kanssa palvelun käyttäjät voivat keskustella.

“Saimme luotua konseptille kehitysrungon, joka toivottavasti ohjaa Yleä toteuttamaan konseptia tulevaisuudessa. Tässä rungossa huomioitiin varsinkin konseptin design, hyödylliset käyttöalueet, sekä eettiset näkökulmat. Rajasimme ja kehitimme esimerkkinä Ylelle kolme käyttöaluetta, joilla näimme konseptille paljon potentiaalia, ja jotka toimisivat heille hyvinä ensiaskeleina”, Pauli toteaa.

Tiimin luoma konsepti ylitti Yle:n odotukset, ja Yle aikoo jatkaa sisäisesti asian tutkimista opiskelijatiimin konseptia hyödyntäen. Yle toivoo löytävänsä vastaisuudessakin päteviä opiskelijatiimejä edistämään tärkeitä teknologiaprojekteja. “Yhteistyöprojektit opiskelijoiden kanssa ovat meille tärkeä keino oppia ja kehittyä. Projekti antoi meille mielenkiintoisia perspektiivejä ja haastoi meidät etenemään tutkimuksen kanssa”, kuvaili Ylen kontaktihenkilö.

Pihlajamäki nautti projektista, ja etenkin yhteistyöstä Ylen kanssa. “Projekti monitieteellisessä ryhmässä, varsinkin etätyöskentelynä koronan takia, haastoi meitä erilaiseen projektihallintaan kuin mihin olimme tottuneet, ja hyödyntämään enemmän digitaalisia työkaluja. Tällainen uniikki konsepti vaati meitä myös ajattelemaan luovasti tulevaa, sekä olemaan avoimia epävarmuudelle.”

ITP on Aalto-yliopiston poikkitieteellinen sivuaineohjelma, joka järjestetään kesäisin. Tänä vuonna ITP juhlii 25. toimintavuottaan. Yrityskumppanit ja heidän kanssaan toteutettavat bisnesprojektit ovat olennainen osa ohjelmaa. Läheinen yhteistyö yritysten kanssa antaa opiskelijoille mahdollisuuden työllistyä kyseisiin yrityksiin.

Kiinnostuitko kuulemaan lisää?

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Course work for Smart Wearables

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.