Lost in the Wood(s) -kirjalle kunniamaininta ICMA-kilvassa

Aalto ARTS Booksin kustantama julkaisu on voittanut Award of Excellence -kunniamaininnan kansainvälisen luovan median kilpailussa.
lost in the woods logo

International Creative Media Award ICMA on maailmanlaajuinen kilpailu yritysjulkaisuille, kirjoille, yritysilmeille ja aikakauslehdille ja sen järjestää International Editorial-Design & Research Forum. Kilpailuun osallistui tänä vuonna yhteensä 376 julkaisua 27 maasta. Lost in the Wood(s) -julkaisulle myönnettiin Award of Excellence sarjassa “Books: Academic Works, Educational Textbooks and Schoolbooks”. Kunniamaininta myönnetään erinomaisesta yksilöllisestä suorituksesta ja yleensä se menee valokuvareportaasille, kuvitukselle tai painatukselle.

Lost in the Wood(s) on Aalto-yliopiston CHEMARTS-hanketta ja sen saavutuksia esittelevä teos ja  sen tekijät ovat residenssimuotoilija Pirjo Kääriäinen, muotoilija Liisa Tervinen, valokuvaaja Eeva Suorlahti, graafinen suunnittelija Safa Hovinen ja kustannustoimittaja Sanna Tyyri-Pohjonen. Teoksen on painanut Aldus Oy.

“Voitto oli todella iloinen uutinen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun osallistuimme kansainväliseen kirjakilpailuun. Onnistuimme mielestäni hyvin, joten kirja oli ilo lähettää maineikkaaseen alan kilpailuun. Tekijäjoukko oli todellinen dream team. Suurimman työn tekivät tietysti Pirjo Kääriäinen ja Liisa Tervinen, mutta suuri merkitys oli myös teoksen upeilla valokuvilla. Graafinen suunnittelija kruunasi visiot erittäin onnistuneesti ja myös painotalo onnistui erinomaisesti”, kertoo Tyyri-Pohjonen Aalto ARTS Booksista.

Kohti kestävämpää materiaalitulevaisuutta

Lost in the Wood(s) -kirjan tarkoituksena on koota yhteen ja tehdä näkyväksi minkälaista uutta aktiviteettia Suomessa on meneillään puupohjaisiin biomateriaaleihin liittyen. CHEMARTSin ohella julkaisu tuo esille vahvasti myös Aalto-yliopiston ja useiden yhteistyökumppaneiden mittavaa Design Driven Value Chains in the World of Cellulose (DWoC) -tutkimushanketta, jossa kehitetään uuden biomateriaalialan projekteja.

“Luomme näillä hankkeilla uutta, kestävämpää materiaalitulevaisuutta. Lähtökohtana ovat biomateriaalit ja erityisesti selluloosa eri muodoissaan. Se on yksi yleisimmistä luonnon raaka-aineista ja sillä on edellytykset varsinaiseksi tulevaisuuden supermateriaaliksi. Hankkeet tuovat yhteen monialaisia huippuosaajia ja ovat jo synnyttäneet Suomeen uuden  biomateriaaleihin perustuvan toimijaverkoston, joka on vahva tulevaisuuden ratkaisujen kehittäjä myös maailmanlaajuisesti”, kertoo Pirjo Kääriäinen.

“Kirjan tekemisessä on aina iso työ ja se on vaatinut laaja-alaisesti osaamista ja yhteistyötä sekä Aalto-yliopiston sisältä, että ulkopuolelta. On hienoa, että ennakkoluulottomasti eri tieteenaloja yhdistävä julkaisu saatiin näyttäväksi kokonaisuudeksi ja noteerataan tällaisella palkinnolla”, sanoo Liisa Tervinen.

Lisätietoja:
ICMA: https://www.icma-award.com

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.