Lohdun tematiikasta ammentavat Uuden lastensairaalan kappelin tekstiilit edustavat tämän päivän kirkkotekstiilejä

Helsingin Uuden lastensairaalan kappelin uudet kirkkotekstiilit välittävät lohtua kappelin käyttäjille. Lapset on otettu erityisesti huomioon suunnittelussa. Aalto-yliopiston opinnäytetyönä syntynyt ja Lapuan Kankureilla kudottu tekstiilikokoelma edustaa kuva-aiheiltaan tämän päivän kirkkotekstiilejä, joissa yhdistyvät sekä modernit vaikutteet että vahva perinne.
Liturgical textiles photo by eevasuorlahti.jpg

Helsingin Uuden lastensairaalan kappeli sai uudet kirkkotekstiilit, jotka ovat Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta valmistuvan Terhi Laineen käsialaa. Tekstiilien suunnittelu ja toteutus oli Laineen maisteritutkinnon opinnäytetyö. Työn ohjaajina toimivat professori Maarit Salolainen ja tekstiilitaiteilija Katri Haahti. Tekstiilit on kudottu Lapuan Kankureilla, joka näin halusi tukea Uutta lastensairaalaa. Kappeli vihittiin käyttöön 6.12.

Kirkkotekstiilien suunnittelun pääteemana on ollut lohtu. Tekstiilit pyrkivät välittämään lohtua, ilahduttamaan ja tuomaan väriä sairaalan potilaiden, heidän läheistensä sekä sairaalan henkilökunnan elämään. Koko tekstiilikokoelma perustuu ”Kuljen rinnallasi” -nimiseen kuosiin, jonka kuvio rakentuu useista kuva-aiheista.

Kuva-aiheet liittyvät lohdun teemaan ja Suomen luontoon pitäen sisällään myös syvemmän symbolisen merkityksen. Tarkoituksena on, että katsoja voi löytää tekstiileistä ne kuva-aiheet, jotka hänelle sillä hetkellä tuntuvat hyviltä ja sopivilta. Kappelin moninaiset käyttäjät, erityisesti lapset, on otettu huomioon tekstiilien suunnittelussa.

”Yksi kokoelman päätavoitteita oli lapsen perspektiivin korostaminen tilassa. Pienelle lapselle tekstiilit varmasti avautuvat eri tavalla kuin hänen vanhemmalleen”, kertoo Laine.

Liturgical garments photo by eevasuorlahti.jpg
Photo by Eeva Suorlahti

Tekstiilien suunnittelu oli vaativa tehtävä kappelin poikkeuksellisen käyttäjäkunnan takia. Lisäksi tila on myös tunnustuksettomassa käytössä. Myös suunnittelijan oman visuaalisen ilmeen ja perinteisen kirkkotekstiilitaiteen muodon yhdistäminen toi tehtävään omat haasteensa. Työn tilaaja Kirkkohallitus haki tehtävään nimenomaan nuorta suunnittelijaa, joka toisi vanhaan taidemuotoon raikkaita ideoita.

”Kirkkotekstiileissä on perinteisesti tietty sävy ja tyyli, eikä niissä aina ole välttämättä etsitty kovin moderneja ratkaisuja. Laineen tekstiilikokoelma onnistuu paitsi uudistamaan taidemuotoa myös välittämään luonnosta ammennettavaa lohtua”, Kirkkohallituksen johtava asiantuntija Virpi Sipola sanoo.

Valmis tekstiilikokoelma pitää sisällään alttarivaatteen, kalkkiliinan ja stolan neljässä liturgisessa värissä, arkkupeitteen kolmessa koossa sekä 10 lattiatyynyä lapsille.

Lisätietoa:

Aalto-yliopiston maisteriopiskelija, tekstiilisuunnittelija, Terhi Laine, [email protected], p. 0405710619

Professori Maarit Salolainen, Muotoilun laitos, Aalto-yliopisto, maarit.salolainen@aalto

Johtava asiantuntija, Virpi Sipola, Kirkon Diakonia ja sielunhoito, Kirkkohallitus, [email protected]

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja