Lippa-ehdotus voitti Closing Loops -kiertotalouskilpailun

Helsingin kaupungin ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen yhteistyössä järjestämä Closing Loops -kilpailu haki uutta konseptia helsinkiläisten ulkoliikuntapaikkojen varastorakennukselle, jonka rakentamiseen voitaisiin käyttää kaupungin omista purkukohteista saatavia rakennusosia ja -materiaaleja.
Havainnekuva voittajaehdotuksesta uudeksi konseptiksi Helsingin kaupungin liikuntapaikkojen ulkovarastoille. Lippa-ehdotuksessa hyödynnetään uudelleenkäytettyä betonia, puuta ja metallia niin julkisivuverhouksessa kuin runko-osissakin.

Helsingin kaupunki ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitos järjestivät yhteistyössä Closing Loops -kilpailun rakentamisen kiertotaloutta edistävästä uudenlaisesta ulkovarastokonseptista. Kilpailussa etsittiin konseptia helsinkiläisten ulkoliikuntapaikkojen varastorakennukselle, jonka rakentamiseen voitaisiin käyttää kaupungin omista purkukohteista saatavia rakennusosia ja -materiaaleja.

Voittajaksi valittiin kilpailutyö Lippa, jonka takana ovat Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat Johanna Saarela ja Markus Saarela. Toisen ja kolmannen palkintosijan jakoivat kilpailuehdotukset Helma ja Jatkoerä. Kunniamaininnan saivat lisäksi työt 1+z ja Säilö. Kilpailun tulokset julkistettiin Helsingin kaupunkiympäristötalossa 2. maaliskuuta.

Kilpailussa etsittiin elinkaareltaan vähähiilistä, resurssipihiä sekä arkkitehtonisesti laadukasta ja toiminnallista varastokonseptia. Tavoitteena oli löytää monistettava ratkaisu korvaamaan Helsingin liikuntapaikoilla väliaikaisesti varastoina käytettäviä merikontteja, jotka eivät nykyisellään tarjoa riittäviä varastotiloja liikuntapaikoilla tarvittaville työkoneille ja välineille.

Voittajaehdotusta, Lippa-varastoa, tuomaristo kuvasi arkkitehtuuriltaan selkeälinjaiseksi ja erilaisten materiaalivirtojen hyödyntämisen kannalta joustavaksi. Varastotoimintoja ja käyttäjien tarpeita oli tarkasteltu työssä huolellisen pohjapiirustuksen avulla. Tuomaristo kuvasi ehdotusta rakenteen ja kaupunkikuvan osalta kehityskelpoiseksi sekä uudelleenkäytettäviä rakennusosia jäsennellysti hyödyntäväksi kokonaisuudeksi.

Tuomariston puheenjohtajana toimineen Aalto-yliopiston arkkitehtuurin apulaisprofessori Antti Lehdon mukaan voittajatyö Lippa on uudelleenkäyttöön perustuva ja arkkitehtonisesti puhutteleva rakennus, joka kestää aikaa ja toimii erilaisissa ympäristöissä. Lipan julkisivua rytmittävät metalliverhous, puupilarit ja puiset väliovet. Yläosan nauhaikkuna tuo varastotiloihin luonnonvaloa. Ehdotuksessa hyödynnetään uudelleenkäytettyä betonia, puuta ja metallia niin julkisivuverhouksessa kuin runko-osissakin.

”Rakennusmateriaalien uudelleenkäyttö on tärkeä tutkimusteema, joka liittyy vähähiilisen ja luonnonvaroja säästävän rakentamisen kehittämiseen. Closing Loops -kilpailuun saaduissa ehdotuksissa ilahdutti poikkeuksellisen haastavaan suunnittelutehtävään saatujen erilaisten ratkaisujen määrä ja ehdotusten korkea laatu”, Antti Lehto kiittelee.

Helsingin kaupungin tavoitteena on suunnitella ja rakentaa voittajakonseptiin pohjautuva ensimmäinen pilottivarasto seuraavan puolentoista vuoden aikana. Suunnittelu halutaan toteuttaa yhteistyössä voittajaehdotuksen takana olevien opiskelijoiden kanssa.

Helsinki kaupunki haluaa kaupunkistrategiansa mukaan vahvasti panostaa innovaatioiden testaamiseen, kehittämiseen, pilotointiin ja skaalaamiseen aidossa kaupunkiympäristössä. Purkumateriaalin uudelleenkäyttöön liittyviä kysymyksiä ratkotaan Helsingin kiertotalouden klusteriohjelmassa erilaisten kokeilujen ja pilottien avulla. Aalto-yliopiston kanssa järjestetty Closing Loops -suunnittelukilpailu on yksi klusteriohjelman hankkeista, joissa tehdään yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi yritysten, tutkimuslaitosten ja kaupungin toimialojen kanssa.

”Kaupunki haluaa olla mukana ratkaisemassa isoja globaaleja haasteita, kuten ilmastonmuutosta ja luonnonvarojen liikakäyttöä. Kiertotalouden klusteriohjelmassa voimme toteuttaa uusia kiertotalouden mukaisia malleja rakentamisessa ja sitä kautta kirittää alan liiketoimintaa. On hienoa, että opiskelijoita kiinnostaa perinteistä poikkeavat suunnittelukilpailut”, sanoo Business Helsingin yrityspalvelut-yksikön päällikkö Paula Miettinen.

Closing Loops -kilpailun työt ovat esillä Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tiloissa Kalasatamassa (Työpajankatu 8, 00580 Helsinki) perjantaista 3.3. alkaen koko kevään ajan.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa