Linnunlaulua ja tähtien suhinaa Uudessa lastensairaalassa

Ensimmäistä kertaa Suomessa sairaalaympäristöön on suunniteltu rauhoittava äänimaailma. Hanke on myös maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Student's working on New Children's Hospital soundscape

Uuden lastensairaalan pääaulassa sijaitsevan suuren akvaarion ympärille asetetuissa äänisuihkuissa voi kuulostella askelten rahinaa ja meren ääniä. Ylempien kerrosten odotustiloissa on tilaisuus nauttia muumitarinoiden inspiroimia äänimaailmoja viidakon huhuilijoista avaruuden lauluun. Äänet tarjoavat pienen tuokion, jolloin potilaan ajatukset voivat karata poutapäiviin ja leikkihetkiin.

- Äänimaailman tavoitteena on parantaa lapsipotilaiden viihtymistä ja vähentää hoitotoimenpiteiden tai tutkimusten odottamiseen liittyvää levottomuutta, kertoo Uuden lastensairaalan toiminnallisen suunnittelusta vastannut projektipäällikkö, lastentautien dosentti Pekka Lahdenne.

- Tiedossamme ei ole, että missään muualla maailmalla olisi toteutettu yhtä laaja-alainen äänimaailma sairaalaympäristöön. Tämä on aivan ainutlaatuinen hanke, Lahdenne jatkaa.

Harakan saaren lokit ja Itämeren aaltojen uinuva kohina

Pääaulan merelliset äänet on äänitetty Harakan saaressa Helsingissä. Toisen kerroksen viidakon äänimaailmasta voi tunnistaa gekon kutsuäänen. Esimerkkejä eri kerrosten äänimaailmoista voi käydä kuuntelemassa täällä

Sairaalaa varten räätälöity äänisisältö nojaa tutkittuun tietoon luonnon äänten herättämistä miellyttävistä ja rauhoittavista ajatuksista ja muistoista. Lisätyt äänet ovat lempeitä, hienovaraisia ja mielikuvitusta ruokkivia ja niitä on kuultavissa kautta koko rakennuksen muutamissa, huolella valituissa tiloissa sekä hisseissä. Äänten sisältö vaihtelee sairaalan eri kerrosten mukaan ja noudattelee sairaalan visuaalista ilmettä, vuorokauden rytmiä ja vuodenaikojen vaihtelua.

- Äänimaailma on toteutettu kaleidoskooppimaisesti eli kuulokuva ei koskaan toistu täysin samanlaisena, kertoo lehtori Antti Ikonen Aalto-yliopistosta.

Tutkimus äänimaailman vaikutuksista

Äänimaailman herättämistä mielipiteistä potilaiden, vanhempien ja henkilökunnan keskuudessa tehdään seurantatutkimus, jonka tuloksia voidaan hyödyntää, kun äänimaailmaa päivitetään.

- Lapsilta, heidän omaisiltaan ja henkilökunnalta kerättävä palaute on arvokasta, jotta voimme kehittää äänimaailmaa entistä enemmän kaikkien viihtymistä tukevaksi, kommentoi Helsingin yliopiston dosentti Outi Ampuja.

Uuden lastensairaalan äänimaailman ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Aalto-yliopiston Medialaboratorion Sound in New Media -maisteriopiskelijat lehtori Antti Ikosen ohjauksessa. Hankkeen ohjausryhmään kuuluvat lisäksi melu- ja äänitutkija, Helsingin yliopiston dosentti Outi Ampuja ja korvalääkäri, Helsingin yliopiston dosentti Miikka Peltomaa. Hanketta ovat tukeneet Genelec Oy, Panphonics Oy ja Järvenpään yrittäjät.

Kuva: Median laitoksen maisteriopiskelijat työskentelevät äänimaailman parissa Uudessa Lastensairaalassa sairaalan avaamista edeltävänä viikonloppuna.

Lisätietoja:

yliopistonlehtori Antti Ikonen, Aalto-yliopisto, s-posti: [email protected], p. 050 5663471

dosentti Outi Ampuja, Helsingin yliopisto, s-posti [email protected], p. 0500 727 353

tiedottaja Jonna Suometsä, HUS, s-posti [email protected], p. 050 4648658

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.