Linked Data Finland -palvelualustan kehittäjille tuplavoitto

Eero Hyvösen, Jouni Tuomisen, ja Eetu Mäkelän kehittämä Linked Data Finland -palvelualusta vakuutti tuomariston Apps4Finland -kilpailussa.

Professori Eero Hyvönen palkintojenjakotilaisuudessa. Kuva Antti Kokkola

Linked Data Finland -palvelualusta voitti Apps4Finland-kilpailun tiede- ja tutkimus- sekä tiedon jalostaminen  -haastesarjat.

Tiede- ja tutkimus -haastesarjan voitto perustuu yleisöäänestyksen tuloksiin ja Avoin tiede- ja tutkimus -hankkeen asiantuntijaryhmän arvioon. Voitokkaassa Linked Data Finland -hankkeessa on käynnistetty ja edistetty tutkimustietovarantojen hyödyntämistä ja kehitetty uraauurtavia semanttisen verkon teknologioita. Hankkeessa on toteutettu semanttisen tietosisällön automaattinen tuotanto, sisältöjen yhdistäminen ja julkaiseminen käyttöön otettavina verkkopalveluina (webservice, mashup) sekä uusien kontekstiherkkien sovellusten tuottaminen.

Linked Data Finland -työ voitti myös Tiedon jalostus -haastesarjan. Palkitsemisperusteina olivat voittotyön kyky yhdistää eri lähteistä olevia datajoukkoja. Linked Data Finland tarjoaa loppukäyttäjille useita erilaisia palveluita sekä avoimia rajapintoja palvelukehittäjille. Tärkeänä pidettiin myös digitoituun kulttuuriperintöön liittyviä sovelluksia.

Linked Data Finland -palvelualusta

Linked Data Finland -alustan tavoitteena on edistää tietoaineistojen avointa, yhteentoimivaa julkaisemista ja hyödyntämistä erilaisissa sovelluksissa. Se perustuu WWW:n infrastruktuuria koordinoivan W3C-järjestön uusimpiin semanttisen webin standardeihin ja käytäntöihin, mikä mahdollistaa tiedon älykkään haun sisällön ja rakenteen avulla.

Alustalla on julkaistu kymmeniä datajoukkoja, kuten Suomen lainsäädäntö oikeusministeriön kanssa, suomalaiseen Wikipediaan perustuva DBpedia, yleisten kirjastojen Kirjasampo, semanttinen Kalevala, museokokoelmia, yli miljoona Tiira.fi-lintuhavaintoa, Linked Open Aalto jne. Näiden datajoukkojen avulla on kehitetty lukuisia sovelluksia. Esimerkiksi Kirjasammolla on n. 60 000 käyttäjää kuukaudessa. Alustaa on ryhdytty käyttämään myös kansainvälisessä Digital Humanities -alueen tutkimusyhteistyössä Stanfordin, Oxfordin ja Colorado yliopistojen kanssa.

Tutkimustyössä on ollut mukana Aalto-yliopiston ohella Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos. Palvelualustan kehittämistä ovat rahoittaneet Tekes, Suomen Kulttuurirahasto ja parinkymmenen suomalaisen julkisen organisaation ja yrityksen konsortio.

Linked Data Finland -palvelun verkkosivuille

Apps4Finland -kilpailun sivuille

Lisätietoja:

Professori Eero Hyvönen
Puh. 050 3841618
Semanttisen laskennan tutkimusryhmä, Mediatekniikan laitos
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu
Turkimusryhmän sivut: http://www.seco.tkk.fi

Lue myös uutinen 24.1.2014: http://sci.aalto.fi/fi/current/current_archive/news/2014-01-24/

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.