"Light on White” - valkoinen lasi- ja keramiikkanäyttely

Näyttely esittelee variaatioita keramiikasta ja lasista täysin valkoisena.
Kuva: Eeva Suorlahti

Aalto-yliopiston eri alojen maisteriopiskelijat tutustuivat keramiikka- ja lasimateriaaleihin ja niiden ominaisuuksiin muotoilun laitoksen Product and Space Interaction -kurssilla. Näyttelyn "Light on White - keramiikka ja lasi, pinnat ja rakenteet" teokset ovat syntyneet kurssilla viime syksynä. Näyttely on auki vielä lähes viikon Beta Space -galleriassa Otaniemessä.

"Vähillä elementeillä opiskelijat onnistuivat löytämään lukemattoman määrän erilaisia vivahteita keramiikan ja lasin hienovaraisista ominaisuuksista", sanoo kurssin opettaja Nathalie Lautenbacher.

Rajattu tehtävänanto oli täyttää 800 x 800 mm:n kokoinen valkoinen neliömäinen pinta luonnollisilla materiaaleilla ilman väriaineita. Kehykset antoivat opiskelijoille mahdollisuuden sukeltaa suoraan materiaalien ominaisuuksiin. Tuloksena syntyi yhteensä 16 eri lähestymistapaa, jotka tuovat esiin erilaisia puolia materiaaleista - aina hienostuneista lasipinnoista omaperäisiin, uusia ja perinteisiä valmistustapoja yhdistäviin kokeiluihin.

Kurssi toteutettiin osittain yhteistyössä Nuutajärven lasikylän kulttuuriyhdistyksen kanssa. Kurssin opettajat ovat Kirsti Taiviola, Eeva Jokinen ja Nathalie Lautenbachersekä vieraileva lehtori Harri Kalha. Teokset valmistettiin studiomestareiden Kazushi Nakadan ja Tomi Pelkosen sekä lasinpuhaltajien Janne Rahusen ja Otto Koivurannan kanssa.

Opiskelijat: Anni Avela, Sushant Passi, Pauliina Purhonen, Monika Faidi, Megan McGlynn, Maria Punkkinen, Maija Leskelä, Riko Omata, Sean Fegan, Kristoffer Heikkinen, Yulia Popova, Sia Furman, Meri-Tuuli Porras, Ekaterina Krotenko, Marjut Alitalo ja Milja Partanen.

Aika: 30.1.- 27.2.2018

Paikka: Beta Space, Otakaari 1X, Otaniemi, Espoo

Lisätietoa:
Nathalie Lautenbacher, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 3844 695, [email protected]

Beta Space Facebookissa

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan