Libertas nousi DataBusiness Challenge -kilpailun voittajaksi

Libertas on suunniteltu parantamaan työllisyystilannetta hyödyntäen täydentävän älyn mahdollisuuksia.

DataBusiness Challenge, Suomen kuuden suurimman kaupungin järjestämä avoimen datan haastekilpailu, kokosi yhteen 42 ratkaisua modernin kaupunkielämän haasteisiin. Voittajat julkistettiin kevään suurimmassa avoimen datan tapahtumassa, DataBusiness Challengen palkintogaalassa 15. helmikuuta. Gaalan suurimmaksi voittajaksi nousi ohjelmistoprototyyppi Libertas, jonka taustalla ovat Aallon tohtoriopiskelijat Vincent Kuo Insinööritieteiden korkeakoulusta, Jussi Nykänen Kauppakorkeakoulusta sekä Perustieteiden korkeakoulun alumni Tapio Auvinen. Libertas palkittiin Toimiva kaupunki haaste –kategorian innovatiivisimpana digitaalisena sovelluksena sekä ideana, jolla on paras bisnespotentiaali.

“Olemme ylpeitä, että saimme tässä kilpailussa kantaa kunnialla Aalto-yliopiston värejä yhdistämällä taiteen ja teknologian tieteeseen ja liiketoimintaan”, voittajajoukkueen jäsen Vincent Kuo kertoo tyhjentävästi.

Voittajakolmikko Jussi Nykänen, Vincent Kuo ja Tapio Auvinen. Kuva: Mediaporras Oy, CC BY 4.0

Voittajakolmikko, joka koostuu kolmen eri korkeakoulun ja tieteenalan kohtaamisesta, totisesti osoittaa minkälaisen potentiaalin monialainen yhteistyö tarjoaa muovaamalla teoreettiset visiot myös konkreettisiksi sovelluksiksi.

“Tämä on pieni, mutta kannustava askel eteenpäin, jotta voimme alkaa kartoittamaan mahdollisia pilottihankkeita sopivien julkisten toimijoiden, kuten kaupunkien, TE-toimistojen ja ELY-keskusten kanssa”, muistuttaa Jussi Nykänen.

Innovatiivista hyvinvointia Libertaksen avulla

Libertaksen käyttöliittymä mahdollistaa työnhakijoiden, työpaikkailmoitusten ja koulutusohjelmien hakemisen sekä näiden yhteen liittämisen yhdessä työskentelynäkymässä. Tämän lisäksi sivulle visualisoidaan interaktiivinen semanttinen kartta selventämään hakutuloksia.

Libertas heijastelee siirtymää tekoälykeskeisestä ajattelusta kohti täydentävää älyä (augmented intelligence). Tässä ajatusmallissa tekoälyn ei odoteta automatisoivan työtehtäviä ja syrjäyttävän ihmiskäyttäjiä, vaan ennemminkin tekoälysovellukset – kuten Libertas – tulevat tukemaan ja täydentämään ihmisten tuottaman työn arvoa. Libertaksen tavoitteena onkin nivoa yhteen olemassa olevat työ, viimeisin teknologinen kehitys ja tarjota ratkaisuja työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan unohtamatta myöskään monia muita potentiaalisia soveltamiskohteita.

DataBusiness Challengen tuomaristo kehui Libertasta älykkääksi työkaluksi, jolle toivotaan loistavaa tulevaisuutta. Työkalua kehuttiin myös kunnianhimoiseksi ja sille nähtiin laaja-alaisia sovellusmahdollisuuksia alalle, jolla tulee varmasti tapahtumaan paljon tulevaisuudessa. Samalla tuomaristo kuitenkin muistutti prototyypin jatkokehityksen tarpeesta sekä sopivien yhteistyökumppanien löytämisen tärkeydestä.

Palkintogaalan jälkeen Libertas-tiimi on käynnistänyt yhteistyökeskustelut Vantaan kaupungin avoimen datan yhteistyökoordinaattorin, Lari Ahon, kanssa.

“Haluamme kehittää julkisia toimijoita toiminta-alustoiksi, joissa avoin data ja julkinen sosiaalinen pääoma pääsevät luomaan yhdessä uutta, innovatiivista hyvinvointia. On itse asiassa jopa hieman pelottavaa, miten luontevasti meidän ajatuksemme tuntuvat loksahtavan kohdilleen” Aho kertoo.

Nyt käynnistysvaiheessa olevan pilottihankkeen tavoitteena on kehittää avoimen datan avulla julkistoimijoiden prosesseja kohti digitaalisesti tuettuja toiminta-alustoja. Näillä alustoilla pyritään hoitamaan yhteiskunnallisia ongelma-alueita lähtien liikkeelle työttömyydestä ja syrjäytymisestä.

Lisätietoja:

Jussi Nykänen
Aalto-yliopisto
+358 50 371 3485

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: