LEGO® + AALTO: Aaltoilevaa liikettä

Arkkitehtuuri, taide ja tekniikka sulautuvat yhteen kekseliäästi, kun LEGO® ja Aalto-yliopiston opiskelijat yhdistävät voimansa kolmatta kertaa.
LEGO installaatio  2015

Arkkitehtuurin ja taiteen opiskelijat ovat toteuttaneet LEGO-palikoista koostuvan installaation, joka on nähtävillä Helsinki Design Weekillä Muotoilumakasiinissa. Tänä vuonna teoksessa yhdistyy liike ja tunne vedenalaisesta maailmasta. Erona edelliseen vuoteen on se, että nyt mukana on myös taideopiskelijoita.

Arkkitehtuurin maisteriopiskelijan Johanna Marttilan mielestä yhteistyö on sujunut todella hyvin.

– Taideopiskelijat ovat laajentaneet näkökulmaamme, mikä on ollut hyvin rakenteisiin keskittyvä. Taideopiskelijat ovatkin tuoneet projektiin enemmän taiteellista ulottuvuutta, sanoo Marttila.

Viime hetken viimeistelyjä ennen avajaisia

Digitaalisen arkkitehtuurin lehtori Kai Salmi toteaa Design Weekin haastattelussa, että nyt on puhuttu aiempaa enemmän siitä, millaisia reaktioita teos voisi herättää yleisön keskuudessa. Aiemmin työskentely oli suoraviivaisempaa.

Opiskelijoilla on ollut myös vapaat kädet toteutuksessa. Yhteistyökumppanina LEGO on ollut hyvin joustava ja avoin opiskelijoiden ideoille. Materiaalina LEGO-palikat ovat kuitenkin haastavia verrattuna perinteisiin rakennusaineisiin. Visuaalisen kulttuurin ja nykypäivän taiteen (ViCCA) maisteriopiskelija Marloes Van Son kuvaileekin LEGO-palikoita hauskaksi materiaaliksi, jossa on omat rajoitteensa; ”olet niiden palikoiden varassa, mitä paketista löytyy”.

LEGO-palikoiden lisäksi teoksessa on hyödynnetty peilipintoja, valoa ja erilaisia tahteja. Tarkoituksena on ollut luoda aaltoilevaa liikettä.

– Veden alla liikehtivä koralli, kuvailee Salmi yhdestä installaation kappaleesta.

Yhteistyöprojektina valmistunut installaatio on nähtävillä L3 Muotoilumakasiinissa 9.–13.9.2015.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.