Lauri Savioja aloittaa tietotekniikan laitoksen johtajana 1.8.2016 alkaen

saviojalauri_700_400_fi.jpg

Perustieteiden korkeakoulun dekaanina 1.6.2016 aloittanut Jouko Lampinen piti eilen tietotekniikan laitoksen henkilökunnalle laitoskokouksen, jossa hän kertoi laitoksen suunnitelmista tulevia johtajajärjestelyjä koskien.

-        On ollut hienoa olla noin puolentoista vuoden ajan perustamassa uutta tietotekniikan laitosta. Heti kun tiesin tulevasta nimityksestäni perustieteiden korkeakoulun dekaaniksi, käynnistimme laitoksen johtoryhmässä keskustelun uudesta laitosjohtajasta. Meillä oli myös selvä yhdenmielisyys tästä tulevasta johtajanimityksestä, kertoo Jouko Lampinen.

Tietotekniikan laitoksen johtoryhmä päätti ehdottaa Lauri Saviojaa uudeksi laitosjohtajaksi, ja Savioja myös itse hyväksyi johtoryhmän ehdotuksen. Perustieteiden korkeakoulun dekaanina Jouko Lampinen teki asiassa jo lopullisen nimityksen.

-        Laitos on ollut hyvissä käsissä tähän saakka. Haluan pitää tuon tason yllä, ja saada asiat sujumaan jopa nykyistä paremmin, kertoo tietotekniikan laitoksen tuleva johtaja Lauri Savioja Stanfordin yliopistosta käsin.

Lauri Savioja on toiminut professorina vuodesta 2003 lähtien, sekä toiminut entisen mediatekniikan laitoksen johtajana ja tietotekniikan laitoksen opetuksesta vastaavana varajohtajana. Tutkimuksessaan hän keskittyy huoneakustiikan laskennalliseen mallintamiseen. Lauri Savioja palaa sapattivapaalta Stanfordista sekä aloittaa samalla laitosjohtajana 1.8.2016.

Kesä- ja heinäkuun ajan tietotekniikan laitoksen johdossa on väliaikaisjärjestely. Pekka Orponen toimii tietotekniikan laitoksella johtajana kesän yli, ja Antti Ylä-Jääski sekä Heikki Saikkonen jatkavat laitoksen varajohtajina.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.