Lasten liikkumiseen kaupungissa pureutuva työ palkittiin Lappset Groupin stipendillä

Palkittu työ on maisema-arkkitehti Aino Leskisen diplomityö Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitokselle.
Tutkimuksen mukaan yhdyskuntarakenteen tulisi tukea alakouluikäisten kulkemista itsenäisesti kouluun, lähipuistoon ja lähellä asuvien kavereiden luokse.

Aino Leskisen diplomityö Kaupunki lasten kokemana: Lahtelaisten lasten kokemuksia jalankulku-, joukkoliikenne- ja autovyöhykkeiltä on paitsi erittäin ansioitunut tutkimus myös aiheeltaan varsin ajankohtainen. Työ käsittelee yhdyskuntasuunnittelun mahdollisuuksia lasten liikunta-aktiivisuuden tukemisessa ja tarkastelee aihetta kokonaisen kaupungin mittakaavassa.

Tutkimuskohteena työssä oli Lahden kaupunki, jonka strategiassa ympäristön lapsiystävällisyys on keskeisesti mukana. Tutkimusta varten kerättiin laaja aineisto viides- ja kuudesluokkalaisilta koululaisilta. Tuloksia lasten arkiliikkumista tukevista yhdyskunnan piirteistä, lapsille tärkeistä toimintamahdollisuuksista ja vapaa-ajan harrastuspaikoista on jo hyödynnetty Lahden käynnissä olevassa yleiskaavatyössä.

Lappset Group myöntää vuosittain stipendin palkintona parhaalle maisema-arkkitehtuurin diplomityölle. Kyseessä on jo reilun vuosikymmenen mittainen perinne.

– On ilo tukea monipuolista, luovaa ja uusia ideoita tuottavaa opinnäytetyötä. Tavoitteenamme on lisätä liikettä ja yhdessäoloa ulkotiloissa, mikä saavutetaan parhaiten hyvällä ja kestävällä ympäristösuunnittelulla, sanoo Lappset Groupin kotimaan liiketoiminnan johtaja Erkki Ikäheimo.

Leskisen työtä ohjasivat maankäytön suunnittelun professori Marketta Kyttä Aalto-yliopistosta ja yleiskaava-arkkitehti Johanna Palomäki Lahden kaupungilta.

Aino Leskisen maisema-arkkitehtuurin diplomityö Issuu-julkaisupalvelussa

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.