Laskentatoimen Capstone-kurssilla talous loisti pilvissä

Opiskelijoiden tekemä tutkimus tarjoaa arvokasta, tulevaisuuteen suuntautunutta tietoa talouden pilvipalveluista.
Capstone-voitto takana! Iloitsemassa vasemmalta Juha Vuopio, opiskelijat Mikko Parttimaa ja Emmi Palomäki, Aron Westergård, opiskelija Emilia Nyberg, laskentatoimen laitoksen johtaja, professori Seppo Ikäheimo, opiskelija Jere Rignell, työelämäprofessori Olli-Pekka Lumijärvi ja Satu Vartiainen. Kuvan otti työelämäprofessori Jari Melgin, opiskelija Helena Roos ei päässyt paikalle.

Nordean Group Finance & Treasury -yksikkö lyöttäytyi jo toista kertaa yhteen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kanssa. Tarkoituksena oli osallistaa laskentatoimen opiskelijoita käytännön liiketoiminnan haasteiden ratkaisemiseen ja edistää tärkeää yhteyttä akateemisen maailman ja yrityselämän välillä.

"Nordean ”Finance in the cloud” (talous pilvissä) -liiketoimintamallin voitettua himoitun Capstone-kurssin palkinnon kevään 2018 parhaasta liiketoimintamallista paistattelemme nyt entistäkin ylpeämpinä hyvän yhteistyömme valossa", sanoo Nordean Group Finance -yksikön johtaja Juha Vuopio.

Nordean edustaja yhteistyössä oli johtaja Juha Vuopio, joka kokosi riveihinsä kollegansa, Group Finance Finland -yksikön johtajan, Satu Vartiaisen, ja mentoreiksi talousjohdosta Aron Westergårdin ja Helena Roosin ohjaamaan opiskelijoiden tutkimustyötä. Tehty tutkimus tarjoaa arvokasta, tulevaisuuteen suuntautunutta tietoa talouden pilvipalveluista, jotka ovat vielä suhteellisen kartoittamaton ala. Saimme todisteita, että pilviteknologia soveltuu talouden hallintaan, joten tulemme jatkossakin tutkimaan tätä aluetta”, Juha Vuopio sanoo.

Nordea parrasvaloissa – herätämme tulevaisuuden huippulahjakkuuksien kiinnostuksen!

Tutkimusyhteistyön, sen kautta saadun tiedon ja arvostetun Capstone-voiton hyötyjen ohella kaikkein innoittavimmaksi projektissa todettiin se dynamiikka, joka syntyy, kun yrityselämä ja akateeminen maailma tekevät yhteistyötä. Vuopion mukaan yliopistojen kanssa yhteistyön tekeminen ei ole uusi toimintamalli, mutta nykyajan digitaalisessa, arvaamattomassa maailmassa yhteydenpito yrityselämän ja yliopistojen välillä on entistä tärkeämpää.

”Yhteistyö avaa opiskelijoille oven yritysmaailmaan ja opettaa taitoja, joita tarvitaan työelämässä nykypäivän mahdollisuuksiin tarttumiseen ja haasteisiin vastaamiseen. Lisäksi ovia aukeaa myös Nordealle. Hyödynnämme Aallossa olevaa tietoa ja innovatiivisuutta, mikä laajentaa omaa näkökantaamme ja vaikuttavuuttamme. Ennen kaikkea yhteistyö tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia esitellä yritystoimintaamme ja houkutella tulevaisuuden huippulahjakkuuksia yhdestä Pohjoismaiden johtavista yliopistoista.”

Capstone-kurssi
Kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriohjelman loppuvaiheeseen kuuluu Capstone-kurssi, jossa 4-5 opiskelijan ryhmät toteuttavat liiketoiminnan johtamiseen liittyvän konsulttiprojektin jollekin yritykselle tai yhteisölle. Opiskelijaryhmät esittelevät organisaation johdolle loppuraportin, joka tiivistää heidän tekemänsä tutkimuksen ja tarjoaa kehitysehdotuksia. Loppuraportin esittelyyn varataan aikaa noin tunti. Capstone-kursseja on järjestetty laskentatoimen opiskelijoille vuodesta 2015, ja kurssien opiskelijaryhmät ovat saaneet valmiiksi jo lähes 100 projektia.

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.