Laskennallisen päättelyn huippuyksikön johtaja, Aalto-professori Erkki Oja jää eläkkeelle

Erkki Oja on toiminut yhtäjaksoisesti 15 vuoden ajan Suomen Akatemian huippuyksikköjen johdossa lahjakkaiden tutkijoiden ympäröimänä.

Erkki Ojan johtaman Laskennallisen päättelyn huippuyksikön (COIN) tuoreimpia ja tärkeimpiä saavutuksia on maailman suurimman bakteerien genomitietoaineiston luominen. Tietoaineiston avulla voidaan selvittää perintötekijöiden, bakteerien ja sairauksien välistä yhteyttä. Pneumokokki on yksi tärkeimmistä taudinaiheuttajista, ja tutkimustulokset auttavat ymmärtämään sen leviämistä ja mutaatioita paremmin.

Toinen huippuyksikön tärkeistä tutkimusalueista liittyy automaattiseen puheentunnistukseen ja hakukoneisiin. Tutkimustuloksilla voi olla huomattavaa merkitystä esimerkiksi maissa, joissa lukutaito ei ole niin kehittynyt.

-    Omalla urallani minulla on ollut poikkeuksellinen kunnia saada tehdä töitä huippulahjakkuuksien kanssa, kuten akateemikko Teuvo Kohosen, ja Brownin yliopistossa Yhdysvalloissa Nobel-palkitun Leon Cooperin kanssa, Oja toteaa.

Aalto-professori Ojalla itsellään on laaja tieteellinen tuotanto, joka keskittyy hahmontunnistuksen, konenäön, neuraalilaskennan ja koneoppimisen aihepiireihin. Hän kuuluu koneoppimisen ja data-analyysin alueella maailman viitatuimpien tutkijoiden joukkoon. Hän on toiminut akatemiaprofessorina vuosina 2000-2005 ja johtanut Suomen Akatemian myöntämiä tutkimuksen huippuyksikköjä yhtäjaksoisesti vuodesta 2000.

Elokuussa 2013 Oja nimitettiin Aalto-professoriksi kolmantena Aalto-yliopiston tieteentekijänä. Professuuri on tarkoitettu poikkeuksellisen ansioituneelle henkilölle yliopiston urapolun huipulla.

-    Olen helpottunut, koska hallinto- ja opetusvastuut ovat jo siirtyneet seuraajilleni. Mutta koen samalla suurta haikeutta. Varsinkin uran loppuvuodet ovat olleet hyvin nautinnollisia, Oja kertoo tunnelmistaan.

Ojalla on ollut myös huomattava määrä tieteellisiä luottamustehtäviä, kuten International Association of Pattern Recognition -seuran Founding Fellow -jäsen, European Neural Network Societyn puheenjohtaja 2000-2005 ja Suomen Akatemian luonnontieteen ja tekniikan toimikunnan puheenjohtaja 2007-2012.

-   Nuoremmille tutkijoille haluan antaa neuvoksi, että kannattaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pyrkiä oikeaan suuntaan. Haasteita ei saa pelätä, ja onneakin menestymiseen vaaditaan, Oja lisää.

Ella Bingham, Samuel Kaski, Jouko Lampinen ja Jorma Laaksonen ovat toimittaneet Erkki Ojalle juhlakirjan "Advances in Independent Component Analysis and Learning Machines". Kirja julkaistaan muutaman kuukauden kuluessa Academic Press / Elsevierin toimesta.

Lisätietoja:

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: