Lappset-stipendin sai maisema-arkkitehti Eetu Mykkänen

Diplomityössään Mykkänen käsittelee identiteettiä ja sen merkitystä maisema-arkkitehdeille.
Kontulan keskusta, jonka suunnittelukilpailun aineistoa Eetu Mykkänen käytti diplomityössään
Kontula: Diplomityössään Mykkänen tutkii, kuinka Kontulan keskuksen ideakilpailun kilpailuehdotukset ottavat huomioon asuinalueen ja sen asukkaiden identiteetin.

Maiseman identiteetin ymmärtämistä pidetään itsestään selvänä osana maisema-arkkitehdin tai arkkitehdin työtä. Eetu Mykkäsen diplomityö kuitenkin osoittaa, että identiteetti on usein kuviteltua moniulotteisempi ilmiö, jonka syvällinen ymmärtäminen on alalla heikkoa. Onkin tärkeää lisätä suunnittelijoiden ymmärrystä identiteetin rakentumisesta ja maisema-arkkitehdin keinoista vaikuttaa niin paikan identiteettiin kuin sitä kautta myös asukkaiden ja paikan kokijoiden henkilökohtaisiin identiteetteihin.

Tiloilla, toiminnoilla ja symboliikalla on mahdollista sekä representoida että marginalisoida identiteettejä. Diplomityössään Identiteetin paikka - eli mitä identiteetti on ja miksi sillä on maisema-arkkitehdille merkitystä Mykkänen käyttää esimerkkinään Kontulan keskuksen ideakilpailun aineistoa. Hän osoittaa, että alan aineistossa identiteettiä käsitellään usein pintapuolisesti, vailla inhimillistä ja sosiaalista ulottuvuutta.

Lappset-toimikunnan mukaan diplomityön aihe on yhteiskunnallisesti merkittävä ja teoreettisesti kiinnostava.

”Työ on kriittinen ja herättävä keskustelunavaus identiteetin merkityksestä maisema-arkkitehtuurille. Se korostaa suunnittelijan vastuuta paikkojen ja sitä kautta laajemmin ihmisten identiteettien muovaamisessa. Vaikutamme identiteetteihin – teemmepä sen tietoisesti tai emme”, valintaa perustellaan.

Mies punaisessa takissa pipo päässä seisoo kädet taskuissa lumisessa maisemassa
Eetu Mykkänen

Lappset-stipendi on palkinto parhaasta maisema-arkkitehtuurin diplomityöstä. Se myönnetään vuosittain Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman ansiokkaan diplomityön tekijälle. Palkinnon suuruus on 2 000 euroa ja sen lahjoittaa Lappset Group Oy.

Työn valvojana toimi professori Jyrki Sinkkilä ja ohjaajana Pekka Tuominen (FT, Helsingin yliopisto).

Tutustu Identiteetin paikka - eli mitä identiteetti on ja miksi sillä on maisema-arkkitehdille merkitystä -diplomityöhön

Lisätietoja:

Eetu Mykkänen, [email protected]

Lehtori Emilia Weckman, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.