Lappset-stipendin sai maisema-arkkitehti Anu Hakola

Hakola käsittelee diplomityössään muistopuita ja niiden merkitystä osana vainajien muistelua.
Kuvitus puun istuttamisesta haudalle ja puun kasvusta
Kuva Anu Hakolan diplomityöstä: Ajallinen muutos

Anu Hakolan diplomityö Muistopuut – vainajan muiston välittäjinä on uraauurtava, sillä muistopuita ei ole Suomessa juurikaan tutkittu. Muistopuilla tarkoitetaan diplomityössä erityisesti vainajan hautauksen yhteydessä hautapaikalle istutettavaa, muistomerkkinä toimivaa puuta.

Hakola tuo työssään esille, miten moninaisia merkityksiä muistopuut voivat tuoda niin vainajaa muistaville kuin kuolevillekin. Ne tarjoavat persoonallisen muistamisen muodon, emotionaalista ja henkistä tukea puun kasvun ja vuodenkierron näyttäytyessä sekä edistävät paikalla olevan ympäristön monimuotoisuutta, mikä puolestaan tuo lohtua ja toivoa tulevasta.

Työllä on myös yhteiskunnallista merkitystä: maallistuneessa yhteiskunnassa ilmastonmuutoksen ja luontokadon aikana muistopuut voivat tuoda ympäristösuhteen huomioivan näkökulman siihen, kuinka lähestyä kuolemaa ja vainajan muistamista.

Hakola pohtii työssään, kuinka muistopuut voisivat olla osana maisema-arkkitehtonista suunnittelua suomalaisten hautausrituaalien ja kuolemankulttuurin kontekstissa. Siinä syvennytään suomalaisen luontosuhteen ja kuolemasuhteen yhteyksiin sekä tulkitaan sitä laatimalla suunnitelma muistometsästä Helsingin Niskalaan nykyisen puulajipuiston, arboretumin, viereen. Inspiraatioina aiheeseen ovat olleet entisajan pyhät lehdot ja puihin liittyvät uskomukset sekä metsäluonnossa koettava pyhyyden tunne.

Nainen katsoo yläviistoon kohti kameraa syksyisessä maisemassa
Anu Hakola

Merkittävänä lähteenä Hakolan työssä on ollut viimeaikainen Puut lähellämme -tutkimushankkeen muistopuihin liittyvä kertoma-aineisto, jota hän pääsi analysoimaan diplomityöhönsä liittyen.

Lappset-toimikunnan mukaan diplomityön aihe on teoreettisesti kiinnostava ja taiteellisesti hyvin ansiokas.

”Suunnitelma on rohkea puheenvuoro luontosuhteen ja puiden tärkeydestä hautauskulttuurissa. Sen voi nähdä laajemminkin kriittisenä kannanottona lähes vakiintuneeseen tapaan poistaa puut rakentamisen tieltä sekä ymmärtämättömyyteen yksittäisen puun monista merkityksistä”, valintaa perustellaan.

Lappset-stipendi on palkinto parhaasta maisema-arkkitehtuurin diplomityöstä. Se myönnetään vuosittain Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman ansiokkaan diplomityön tekijälle. Palkinnon suuruus on 2 000 euroa ja sen lahjoittaa Lappset Group Oy.

Työn valvojana toimi professori Jyrki Sinkkilä ja ennen häntä lehtori Emilia Weckman. Työn ohjaajina toimivat Maija Butters ja Pirjo Laulumaa.

Tutustu työhön tästä

Lisätietoja:

Maisema-arkkitehti Anu Hakola, [email protected]

Jyrki Sinkkilä, [email protected]

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.