Laman kokeneet sijoittavat varovaisemmin

Ilmiö näkyy taloudellisessa päätöksenteossa jopa 15 vuotta myöhemmin, vaikka koettu lama ei olisikaan vaikuttanut suoraan omaan varallisuuteen.
laskin_fi.jpg

Tutkijat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja BI Norwegian Business Schoolista selvittivät Suomessa 1990-luvun alussa koetun laman vaikutuksia suomalaisten sijoituskäyttäytymiseen.

Tutkimuksessa selvisi, että merkittävän työttömyyden lisäyksen toimialallaan tai asuinalueellaan kokeneet ihmiset sijoittivat vähemmän osakkeisiin ja osakerahastoihin vielä vuonna 2005. Lamalla oli tämä varovaisuutta lisäävä vaikutus, vaikka se ei suoraan olisi laskenut sijoittajan varallisuutta.

Myös perheenjäsenten ja naapurien työttömyydellä oli samansuuntainen vaikutus sijoituspäätösten tekoon.

─ Yllättävä työttömyysaalto omassa elinpiirissä vaikutti riskinottoon vielä 15 vuotta myöhemmin ja tämä vaikutus siirtyi myös sukupolvelta toiselle, kuvaa apulaisprofessori Elias Rantapuska tutkimustuloksia.

Tutkimuskohteena olivat vuosien 1950–1965 välillä syntyneet työvoimassa olevat suomalaiset. Tutkimus tehtiin analysoimalla Tilastokeskuksen ja Verohallinnon aineistoja.

Tutkimuksen toteuttivat apulaisprofessori Elias Rantapuskan lisäksi professori Samuli Knüpfer BI Norwegian Business Schoolista ja erikoistutkija Matti Sarvimäki Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta.

Tutkimus on hyväksytty julkaistavaksi arvostetussa Journal of Finance -julkaisussa.
Linkki artikkeliin

Lisätietoja:

Apulaisprofessori Elias Rantapuska
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
p. 040 353 8419

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.