Lakidatan avaajat palkittiin Open Finland Challenge -kilpailussa

Eero Hyvösen johtaman ryhmän luoma Semanttinen Finlex tuo laki- ja oikeusaineistot kaikkien ulottuville avoimena linkitetyn datan palveluna.

Eero Hyvönen ja Jouni Tuominen  tiimistä, joka oman sarjansa voiton lisäksi nappasi koko Open Finland Challengen kolmannen sijan yleisöäänestyksessä.

Pohjoismaiden suurimman digitaalisen avoimuuden innovaatiokilpailun Open Finland Challengen vuoden palkinnot jaettiin Helsingissä 3. joulukuuta.

Public Services & Active Citizens -sarjan voitti Aalto-yliopiston professori Eero Hyvösen vetämän ryhmän luoma Semanttinen Finlex, joka tuo laki- ja oikeusaineistot kaikkien ulottuville avoimena, linkitetyn datan palveluna.

Suomen oikeusnormien keskeisiin sisältöihin on jo vuodesta 1997 voinut tutustua oikeusministeriön tuottamassa Finlex-verkkopalvelussa. Aineisto on kuitenkin ollut kaikkien saatavilla vain ihmisten luettavina verkkosivuina; tietoteknisten sovellusten, toisten verkkopalvelujen ja lainsäädännöllisten sovellusten kaipaama tietokoneluettava data ei tähän saakka ole ollut avointa.

Semanttinen Finlex-hankkeessa on tuotu Linked Data Finland -julkaisualustalle muun muassa 2400 lakia sekä 11900 korkeimman oikeuden ja 1500 korkeamman hallinto-oikeuden päätöstä yhdessä laajojen oikeusopillisten käsitteistöjen kanssa.

– Ensimmäinen askel on datan avaaminen, seuraava sen ymmärryksen lisääminen, Eero Hyvönen kiteyttää.

– Semanttinen Finlex luo lakiaineistoihin semanttisen ulottuvuuden, eli luo tietojen välille verkoston kertomalla, miten tiedot liittyvät toisiinsa. Tällä hetkellä siinä on jo 4 miljoonaa tietojen välistä yhteyttä, ja lisää tulee koko ajan työn jatkuessa ja aineistomäärän kasvaessa.

Avoimen linkitetyn lakidatan pohjalta on mahdollista luoda runsaasti erilaisia hallintoa ja kansalaisia hyödyttäviä palveluja. Jo nyt toiminnassa on pilottiversio selaimesta, joka linkittää Finlex-palvelun sanoja ja pidempiä ilmauksia reaaliajassa ja automaattisesti niitä taustoittaviin tietoihin. Jatkossa Hyvösen tavoitteena on kehittää datapalvelun avulla sovelluksia, kuten älykäs hakukäyttöliittymä ja suosittelujärjestelmä, jonka avulla voidaan löytää tietyn ongelman kannalta tärkeää lainsäädäntöä ja oikeustapauksia.

– Tärkeää on myös se, että kuka tahansa, jolla on hyvä idea ja osaamista, voi saman avoimen datapalvelumme pohjalta toteuttaa haluamiaan sovelluksia samoista lähtökohdista kuin mekin, Hyvönen korostaa.

Semanttinen Finlex -palvelu on Aallon yhteistyöhanke oikeusministeriön kanssa ja liittyy valtiovarainministeriön kansalliseen Avoimen tiedon ohjelmaan. Mukana hankkeessa ovat olleet myös Edita Publishing Oy ja Talentum Oyj sekä Tekesin rahoittama Linked Data Finland -hanke. Palkittuun projektiryhmään kuuluivat Eero Hyvösen ohella Aallossa Matias Frosterus, Jouni Tuominen ja Eetu Mäkelä sekä Aki Hietanen oikeusministeriöstä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.