Lainaa tutkijaa tunniksi – joukko eturivin digitietäjiä tarjoaa jälleen ilmaista Skype-keskustelua ja -sparrausta

Kiinnostavatko tekoäly, alustat, kiertotalous tai vaikka digitaalinen etiikka? Kysy tutkijalta -viikolla 10.–14. helmikuuta kenellä tahansa on mahdollisuus juttutuokioon asiantuntijoiden kanssa. Varaa oma aikasi nyt!
Kysy tutkijat -viikon tutkijat

Kestävä talouskasvu ja hyvinvointi vaativat tuekseen tutkittua tietoa. Siksi Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama ja Aalto-yliopiston vetämä Teollisuuden digitaalinen murros -konsortio haluaa jälleen tuoda tutkijoidensa asiantuntemuksen kansalaisten, median, poliitikkojen, yritysten ja yhteisöjen ulottuville tunnin maksuttoman Skype-keskustelun muodossa.

Kysy tutkijalta -viikko toteutetaan nyt kolmatta kertaa. Edellisillä kerroilla parinkymmenen tutkijan asiantuntemusta hyödynsivät muun muassa startupit, teollisuusyritykset, media, ministeriöt, pankit ja kunnat.

Startup-yrittäjä Jussi Simolin osallistamiseen ja yhteiskehittämiseen työkalua kehittävästä Innoduelista tarttui mahdollisuuteen viime vuonna.

”Haluamme todistaa potentiaalisille asiakkaille eli johtajille, että kuunteleminen ja osallistaminen ovat hyödyksi myös bisnekselle. Sitä varten tarvitsemme tieteellistä faktaa”, Simolin kertoo.

Simolin kiittelee prosessia helpoksi ja keskustelua antoisaksi, sillä tutkija Jukka Bergman LUT-yliopistosta oli selvästi valmistautunut keskusteluun etukäteen.

”Jatkoimme dialogia vielä toisessakin puhelussa. Yrittäjänä tarvitsen juuri tällaista palvelua – helppoa tapaa ottaa yhteyttä asiantuntijaan, joka antaa aikaansa ja neuvoja. Aivan mahtava palvelu!”

Tekoälyä ja datataloutta Aallossa tutkiva Research Fellow Kari Hiekkanen näki viikon aikana, miten digitalisaation osa-alueet näyttäytyvät eri taustoista tuleville ihmisille.

”Se myös motivoi miettimään, miten monimutkaisia ilmiöitä voi paremmin kuvailla, selittää, konkretisoida ja tuoda yleiseen keskusteluun. Uskon että keskustelijat saivat uusia näkemyksiä ja apua omien kysymystensä käsittelyyn, ja yleinen ymmärrys digitalisaation mahdollisuuksista ja vaikutuksista lisääntyi.”

Helmikuun Kysy tutkijalta -viikolla on mukana kaksitoista tutkijaa Aalto-yliopistosta, LUT-yliopistosta ja VTT:ltä. Aiheiden joukossa ovat esimerkiksi tekoäly, teollinen internet, datan jakaminen, kiertotalous, alustatalous, ekosysteemit ja teknologiasovellukset niin valmistavassa teollisuudessa, rakennetussa ympäristössä kuin hyvinvoinnissakin.

Keskustelut ovat luottamuksellisia, mutta jokainen ajan varaaja on vastuussa siitä, ettei paljasta yrityssalaisuuksia.

Katso mukana olevat tutkijat ja ohjeet ajan varaamiseen osoitteesta

Lisätietoja:

Suvi Lavinto
Viestinnän asiantuntija, Aalto-yliopisto

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.