Lainaa tutkijaa tunniksi – joukko eturivin digitietäjiä tarjoaa ilmaista Skype-keskustelua ja -sparrausta 23.–27. huhtikuuta

Kiinnostavatko 5G, lohkoketjut, joukkoistaminen tai vaikka digitaalinen etiikka? Kysy tutkijalta -viikolla kenellä tahansa on mahdollisuus juttutuokioon asiantuntijoiden kanssa.

Tutkimustiedon mahdollisimman tehokas hyödyntäminen ja levittäminen ovat tärkeä osa yliopistojen kolmatta tehtävää: yhteiskunnallista vaikuttamista. Siksi Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama ja Aalto-yliopiston vetämä Teollisuuden digitaalinen murros -konsortio haluaa tuoda tutkijoidensa asiantuntemuksen kansalaisten, median, yritysten ja yhteisöjen ulottuville aivan uudella tavalla: tunnin maksuttoman Skype-keskustelun muodossa.

”Idea lähti avoimien ovien ajatuksesta: halusimme saada laajan joukon tutustumaan toimintaamme ja keskustelemaan kanssamme digitaaliseen murrokseen liittyvistä aiheista, joita olemme tutkineet tai joihin paneudumme tulevaisuudessa.  Ajatusten vaihto on tärkeää, sillä digitaalinen murros koskettaa käytännössä koko yhteiskuntaa”, sanoo tutkijatohtori Titi Ertiö Turun yliopistosta.

Mukana on kaikkiaan 15 tutkijaa Aalto-yliopistosta, VTT:ltä, Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta ja Turun yliopistosta. Aiheiden joukossa ovat esimerkiksi 5G, teollinen internet, digitaalinen eriarvoisuus, datan jakaminen, yhteiskehittämisen menetelmät, älykaupungit ja luottamus liike-elämässä.

Aalto-yliopiston tutkijatohtori Kimmo Karhun alaa ovat alustastrategiat, lohkoketjut, digitalisaatio ja avoimen lähdekoodin lisensiointi.

”Alustatalous, lohkoketjut ja digitalisaation moninaiset muut palaset jäävät useasti yrityksille hyvin epämääräisiksi. Toivon, että kussakin keskustelussa yksi näistä palasista saadaan avattua ymmärrettäväksi ja ehkä päästään myös miettimään, miten sitä voisi omassa liiketoiminnassa hyödyntää. Toivon, että erityisesti pienet yritykset ja yhteisöt rohkaistuvat mukaan”, Karhu sanoo.

”Itse odotan viikolta sitä, että ihmiset tarttuvat mahdollisuuteen ja esittävät meille oikein haastavia kysymyksiä. Olisi myös kiva kuulla, mitä he ajattelevat Kysy tutkijalta -tempauksesta”, Titi Ertiö kertoo.

Keskustelut ovat luottamuksellisia, mutta jokainen ajan varaaja on vastuussa siitä, ettei paljasta yrityssalaisuuksia.

Katso kaikki mukana olevat tutkijat ja ohjeet ajan varaamiseen osoitteesta http://ddi.aalto.fi/fi/callaresearcher/

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Suvi Lavinto
p. 050 361 5568

Teollisuuden digitaalinen murros

Strateginen tutkimus (aka.fi)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan