Laatua sairaaloiden tiedon hallintaan

Tohtorikoulutettava Sami Laine sai vuorineuvos Matti Sundbergin laaturahaston apurahan sairaaloiden tuottavuusvertailun laadun tutkimukseen.

Apuraha myönnetiin FM Sami Laineelle tunnustuspalkintona ”QUALIDAT – Laadukkaalla tiedolla oikeisiin päätöksiin” tutkimusprojektista, joka kehittää monitieteellisen tutkimuksen kautta Suomen sairaaloiden tuottavuusvertailun laatua ja läpinäkyvyyttä.

Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa toteutettu, TEKESin vuosina 2012-14 rahoittama tutkimusprojekti pohjautui Sami Laineen aiempaan työkokemukseen sairaanhoitopiirin tietohallinnosta. Hän on toiminut sairaanhoitopiirin johdon raportoinnin ja tietovarastoinnin kehittämisen parissa monissa eri rooleissa. Professori Marko Niemisen vetämän QUALIDAT-tutkimusprojektin analyysien perusteella nykyinen sairaalatuottavuusvertailu sisältää merkittävästi virheitä, palkitsee ei-toivottavista asioista ja verhoutuu organisaatioiden välillä läpinäkymättömäksi prosessiksi.

Lisätietoja projektista: Sami Laine, [email protected], puh: 040 7607134.

Vuorineuvos Matti Sundbergin laaturahasto perustettiin Teknilliseen korkeakouluun vuonna 2002. Rahastosta jaetaan vuosittain apuraha henkilölle, joka on saavuttanut menestystä laatuun liittyvän tutkimuksen tai opetuksen alalla. Laaturahastoa hallinnoi Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.