Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -yleisöluentosarja

Kyberturvallisuus on viime vuosina noussut vahvasti esiin niin julkisessa keskustelussa kuin käytännön toimissakin.
kyber_www_fi.jpg

Cybersäkerhet är ofta associerad med Internet och informationssäkerhet, men det innehåller mycket mer, och viktigast av allt, det påverkar oss alla.

Aalto-universitetet organiserar cybersäkerhet - vad är frågan? serie föreläsningar med fokus på cybersäkerhetstema från olika perspektiv i sex föreläsningar. I den öppna föreläsningsserien talas cybersecurity på ett sätt som var och en av oss förstår.

Det är möjligt att följa föreläsningarna live på G + event-sidan
eller på https://connect.funet.fi/comnet/

Twitter har ämnet taggen #aaltokyber .

Inspelningar av föreläsningarna kan också ses efter föreläsningarna.

Vad är cybersäkerhet och varför påverkar det var och en av oss?

Tisdag 9 december 2014, 17-17, TUAS House, Hall AS2, Otaniementie 17, Espoo

• Dagens och morgondagens cybersäkerhet , Jarno Limnagl, professor vid Aalto-universitetet
  • Hur ser cybermiljön ut i en expert? Tomi Tuominen, ledande säkerhetsekspert, nSense

Cybersäkerhet i det finländska samhällets säkerhet

Tisdag 13 januari 2015, 17-17, TUAS House, Hall AS2, Otaniementie 17, Espoo

• Cybersäkerhet som en del av den övergripande säkerheten och Finlands cybersäkerhetsstrategi Arto Räty, stabschef, försvarsministeriet
  • Elektriskt beroende Finland, Reima Päivinen, chef, Fingrid Oyj

Cybermiljöns säkerhet och integritet, paneldiskussion

Tisdag 10 februari 2015, 17-17, TUAS House, Hall AS2, Otaniementie 17, Espoo

• Carl Haglund , försvarsminister, försvarsministeriet
  • Krista Kiuru , utbildnings- och kommunikationsminister, utbildnings- och kulturministeriet
  • Kirsi Karlamaa , chef, Cyber ​​Security Center
  • Juha Remes , verkställande direktör, FISC ry.
  • Laura Halminen , redaktör, Helsingin Sanomat

Cyber-dimensionen som en del av krigföring och konflikt

Tisdag 3 mars 2015, kl 16-18, TUAS House, Hall TU2, Otaniementie 17, Espoo

• Cyberns roll i internationella konflikter och i Nato-aktiviteter, Christian Liflander, Policy Advisor, Cyber ​​Defense, Emerging Security
    Challenges Division, NATO HQ
  • Finsk cybersäkerhet ur ett militärt perspektiv, Ilkka Korkiamäki, chef för systemansvarig, finska försvarsmakten

Cybersäkerhet i media

Tisdag 14 april 2015, 17-17, TUAS House, Hall AS2, Otaniementie 17, Espoo

• Påverkar kunskap och mediekunskap , Jari Rantapelkonen, militärprofessor, National Defense University
  • Sociala medier och säkerhet , Marko Forss, polis online, polis

Cybersäkerhet av möjligheter

Tisdag 5 maj 2015, 17-17, TUAS House, Hall AS2, Otaniementie 17, Espoo

• Vad tillåter teknik? Anni Ronkainen, Chief Digital Officer, Kesko Corporation
  • Möjligheter för finskt affärsliv inom cybersäkerhet, Timo Kotilainen, ordförande, FISC ry.
  • Cyber ​​Diplomacy , Marja Rislakki, Cybers ambassadör, utrikesministeriet

Föreläsningar och diskussioner kommer att hållas på finska, med undantag för Cyber- dimensionen som en del av Warfare and Conflict- föreläsningen den 3 mars 2015, som kommer att vara på engelska.

Institutionen för telekommunikations- och informationsnätverksteknik organiserar cybersäkerhet - vad är frågan? serie föreläsningar med fokus på cybersäkerhetstema från olika perspektiv i sex föreläsningar. I den öppna föreläsningsserien talas cybersecurity på ett sätt som var och en av oss förstår.

Det är möjligt för forskarstuderande att få 2 poäng från föreläsningsserien.

Ytterligare information:

Professor Jarno Limnekl
Aalto universitetsskola för elektroteknik
Twitter: @JarnoLim

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä